Resort transportu o szerokotorowej linii kolejowej

Resort transportu o szerokotorowej linii kolejowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budowa szerokotorowej linii kolejowej z Moskwy do Wiednia będzie wymagała jeszcze szeregu analiz i uzasadnienia w przypadku, gdyby miała omijać Polskę - poinformowało Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Transportu (BIiPMT).

"Budowa nie jest jeszcze przesądzona. Jej koszt, według wariantu omijającego Polskę, czyli odcinka około 500 km, będzie znaczny i wyniesie według szacunków około 1,5 mld euro" - powiedział Sławomir Sadowski z BIiPMT. Jak dodał, może okazać się, że przygotowanie tej inwestycji zajmie 2-3 lata, a budowa potrwa kolejne 3-4 lata.

Poniedziałkowa "Rzeczpospolita", powołując się na rosyjskie media poinformowała, że Rosjanie chcą wybudować linię do Wiednia przez Ukrainę i Słowację, omijając w ten sposób Polskę. Według gazety, może to oznaczać problemy dla Euroterminalu w Sławkowie (Śląskie) i Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS). Zobacz: Rosyjskie szerokie tory mogą ominąć Polskę

Odnosząc się do budowy Euroterminalu, Sadowski powiedział, że Polska systematycznie rozwija koncepcję jego rozwoju. "Należy oczekiwać, że w najbliższych dwóch latach zostaną tam zrealizowane niezbędne inwestycje, tak aby terminal mógł zaistnieć w tranzycie towarów ze wschodu" - powiedział Sadowski.

Jeszcze przed końcem roku do Sławkowa, gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, ma przyjechać pierwszy pociąg z towarami z Chin. Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o stosowanej na Wschodzie szerokości 1.520 mm. Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Terminal przeładowuje ładunki docierające do niego torami o obu szerokościach i jest to końcowa stacja Linii Hutniczej Szerokotorowej.

Zaznaczył, że Euroterminal w Sławkowie nie będzie jedynym centrum logistycznym; będzie on współpracował z innymi tego typu podmiotami, w tym z centrum logistycznym w Wiedniu.

"Z punktu widzenia rozwoju centrum wiedeńskiego, inwestycja w Sławkowie byłaby bardzo trafiona - dodał Sadowski.

Koncepcja budowy szerokotorowej linii kolejowej powstała w ubiegłym roku. Rozważane są trzy warianty jej przebiegu: Białoruś- Polska-Czechy, Ukraina-Polska-Czechy czy Ukraina-Słowacja.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Resort transportu o szerokotorowej linii kolejowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!