Budowa szerokotorowej linii kolejowej z Moskwy do Wiednia będzie wymagała jeszcze szeregu analiz i uzasadnienia w przypadku, gdyby miała omijać Polskę - poinformowało Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Transportu (BIiPMT).
Poniedziałkowa "Rzeczpospolita", powołując się na rosyjskie media poinformowała, że Rosjanie chcą wybudować linię do Wiednia przez Ukrainę i Słowację, omijając w ten sposób Polskę. Według gazety, może to oznaczać problemy dla Euroterminalu w Sławkowie (Śląskie) i Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS). Zobacz: Rosyjskie szerokie tory mogą ominąć Polskę
Odnosząc się do budowy Euroterminalu, Sadowski powiedział, że Polska systematycznie rozwija koncepcję jego rozwoju. "Należy oczekiwać, że w najbliższych dwóch latach zostaną tam zrealizowane niezbędne inwestycje, tak aby terminal mógł zaistnieć w tranzycie towarów ze wschodu" - powiedział Sadowski.
Jeszcze przed końcem roku do Sławkowa, gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, ma przyjechać pierwszy pociąg z towarami z Chin. Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o stosowanej na Wschodzie szerokości 1.520 mm. Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Terminal przeładowuje ładunki docierające do niego torami o obu szerokościach i jest to końcowa stacja Linii Hutniczej Szerokotorowej.
Zaznaczył, że Euroterminal w Sławkowie nie będzie jedynym centrum logistycznym; będzie on współpracował z innymi tego typu podmiotami, w tym z centrum logistycznym w Wiedniu.
"Z punktu widzenia rozwoju centrum wiedeńskiego, inwestycja w Sławkowie byłaby bardzo trafiona - dodał Sadowski.
Koncepcja budowy szerokotorowej linii kolejowej powstała w ubiegłym roku. Rozważane są trzy warianty jej przebiegu: Białoruś- Polska-Czechy, Ukraina-Polska-Czechy czy Ukraina-Słowacja.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Resort transportu o szerokotorowej linii kolejowej