Tramwaj do uniwersytetu, zielona fala przez ul. Lubicką i supernowoczesny system informacji na przystankach - tak dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej Toruń zmodernizuje sieć tramwajową.
Program został rozpisany na trzy projekty. Pierwszy przewiduje przebudowę systemu sygnalizacji świetlnej, dającego pierwszeństwo tramwajom.
- Chodzi m.in. o "jedynkę", która w tej chwili musi wielokrotnie zatrzymywać się na światłach na ul. Lubickiej - mówi Agnieszka Lisek z wydziału rozwoju i programowania europejskiego magistratu. - Po przebudowie sygnalizacji tramwaj będzie miał "zieloną falę". Dzięki temu skróci się czas podróży z Rubinkowa i Skarpy do centrum i w przeciwnym kierunku.
Zmiany zostaną wprowadzone w 2009 r. Rok później gotowy będzie supernowoczesny system informacji pasażerskiej z 15 elektronicznymi tablicami na najważniejszych przystankach. Tablice będą informowały oczekujących, za ile minut nadjedzie najbliższy tramwaj. Dane będą bardzo precyzyjne dzięki zastosowaniu systemu nawigacji satelitarnej i zamontowanym w 35 pojazdach nadajnikom GPS.
Podobne urządzenia zostaną zainstalowane również na przystankach autobusowych, m.in. na pl. Rapackiego, przy kolejowych Dworcu Głównym i Dworcu Miasto oraz w jelczach i manach MZK.
Największa inwestycja to jednak budowa trasy tramwajowej do kampusu UMK na Bielanach. Jej przebieg nie został jeszcze określony. Linię w przyszłym roku wytyczą fachowcy, którzy przygotują dokumentację.
Rozważana jest m.in. budowa ponadkilometrowego odcinka biegnącego ul. Reja do Gagarina, gdzie powstałaby dodatkowa pętla. Prace projektowe zaczną się w 2008 r. i potrwają półtora roku. Budowa ma ruszyć w roku 2009. Nowa linia ma być gotowa do roku 2013.
Miasto inwestuje w pojazdy szynowe, bo chce zachęcić do korzystania z nich mieszkańców. - Tramwaje są szybsze niż autobusy i tańsze - przekonuje prezydent Michał Zaleski.
Kolejnym etapem rewolucji komunikacyjnej ma być zakup sześciu nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Miasto chce zdobyć pieniądze na tę inwestycję również z Unii Europejskiej. Kolejne plany to ułożenie torów na trzykilometrowym odcinku - od ul. Olimpijskiej do Curie-Skłodowskiej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rewolucja tramwajowa w Toruniu za pieniądze UE