Rosnąca popularność zakupów w internecie zwiększa zyski w logistyce, zwłaszcza w segmencie magazynów wielkopowierzchniowych zlokalizowanych w regionie Europy Środkowej, który przyciąga uwagę wielu inwestorów m.in. z Azji - podała we wtorek agencja Reutera.
Pochodzący z Singapuru fundusz inwestycyjny GIC w 2016 roku zakupił praski kompleks magazynowy P3 Logistic Parks. Obecnie planuje jego rozbudowę i podwojenie możliwości logistycznych, jakie daje powierzchnia 4,1 mln metrów kwadratowych w regionie. Planowane przez GIC inwestycje to przede wszystkim kupno nowych działek oraz włączanie do portfolio mniejszych firm - podaje agencja. Według dyrektora ds. inwestycji spółki P3 Otisa Spencera jeszcze "pięć lat temu inwestycje ze strony podmiotów w Azji w Czechach czy Polsce wydawały się nieoczekiwanym pomysłem". W najbliższej przyszłości P3 planuje zakup terenu pod swoje inwestycje m.in. w Polsce, a także Rumunii i na Słowacji. Reuters podkreśla, że popularność regionu jest także silnie związana z przeniesieniem produkcji wielu firm do krajów Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej.
Agencja zaznacza, że zyski z logistyki są motorem wzrostu dla inwestycji z zagranicy i jednocześnie wpływają na dobrą kondycję rynku nieruchomości, widoczną pomimo spowolnienia gospodarczego na rynkach europejskich krajów rozwijających się. Jako przykłady tego rodzaju inwestycji Reuters wskazuje m.in. magazyny Amazona, Tchibo i Zalando, które w grudniu ubiegłego roku zostały otwarte w Szczecinie. Firmy te planują jeszcze trzy podobne placówki w Polsce - podaje agencja.
Powołując się na rozmowy z przedstawicielami firm z sektora handlu elektronicznego Reuters stwierdza, że niższe ceny gruntu oraz łatwiejsze procesy administracyjne pozwalają firmom szybciej starać się o zwrot inwestycji i rozpocząć działalność w nowych placówkach, niż ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej. Jednocześnie agencja zaznacza, że większość magazynów wielkopowierzchniowych, które lokalizowane są w krajach Europy Środkowej, powstaje z myślą o dostarczaniu towarów nabywanych przez konsumentów z Zachodu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rosnąca popularność zakupów w sieci zwiększa zyski w logistyce