O blisko 6 proc. zwiększył się w ubiegłym roku ruch na płatnym odcinku autostrady A4 między Katowicami a Krakowem; z drogi korzysta średnio ok. 43 tys. samochodów na dobę - wynika z danych grupy kapitałowej Stalexport Autostrady.
- W ubiegłym roku grupa Stalexport Autostrady osiągnęła ponad 318,8 mln zł przychodów (wzrost o 9 proc. wobec 2016 r.) oraz 158,8 mln zł zysku netto (spadek o ok. 4 proc.).
- Na wzrost przychodów grupy złożyły się m.in. wzrost poziomu ruchu o 5,9 proc., do 43 tys. pojazdów na dobę, oraz zmiana stawek opłat za przejazd dla samochodów ciężarowych, wprowadzona od 1 marca 2017.
- Niższy poziom zysku wynika ze wzrostu kosztów własnych sprzedaży, związanego z utworzeniem w 2017 roku wyższych niż w 2016 r. rezerw na wymianę nawierzchni - informuje SAM.
W piątek grupa, której częścią jest zarządzająca autostradą spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), podsumowała miniony rok, w którym utrzymany został wzrostowy trend w zakresie przychodów, natomiast wyższe koszty sprzedaży zadecydowały o nieznacznym spadku zysku netto. Grupa zakończyła też kolejne ważne inwestycje na A4 między Katowicami a Krakowem; w tym roku są one kontynuowane.
- W 2018 roku kontynuować będziemy rozwój infrastruktury autostradowej na odcinku zarządzanym przez grupę poprzez kolejne inwestycje, obejmujące modernizację odwodnienia autostrady, budowę kolejnych ekranów akustycznych oraz remont podpór jednego z obiektów mostowych w woj. małopolskim - zapowiedział w piątek prezes grupy oraz spółki SAM Emil Wąsacz.
Stopniowa wymiana nawierzchni jezdni autostrady trwa od 2016 r. Prace przebiegają z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku jazdy, by remont był możliwie nieuciążliwy dla kierowców. W tym roku w ramach prac modernizacyjnych planowana jest m.in. wymiana nawierzchni jezdni na ostatnim, ponad 6-kilometrowym odcinku jezdni do Krakowa oraz na łącznicach węzła Balin.
W ubiegłym roku grupa Stalexport Autostrady osiągnęła ponad 318,8 mln zł przychodów (wzrost o 9 proc. wobec 2016 r.) oraz 158,8 mln zł zysku netto (spadek o ok. 4 proc.). - Niższy poziom zysku wynika ze wzrostu kosztów własnych sprzedaży, związanego z utworzeniem w 2017 roku przez SAM, koncesjonariusza A4 Katowice-Kraków, wyższych niż w 2016 r. rezerw na wymianę nawierzchni - podała grupa.
EBITDA grupy Kapitałowej wyniosła ok. 265,8 mln zł. Na wzrost przychodów grupy złożyły się m.in. wzrost poziomu ruchu o 5,9 proc., do 43 tys. pojazdów na dobę, oraz zmiana stawek opłat za przejazd dla samochodów ciężarowych, wprowadzona od 1 marca 2017.
Miniony rok był dla spółki okresem rozwoju elektronicznego poboru opłat A4Go - od połowy 2016 r. sprzedano ponad 18 tys. urządzeń pokładowych umożliwiających szybki przejazd przez bramki, a liczba transakcji elektronicznych w ciągu dnia sięga 20 proc., co pozwala na przyspieszenie obsługi na bramkach autostradowych.
Na inwestycje grupa wydała w ubiegłym roku ponad 43,9 mln zł - pieniądze przeznaczono m.in. na rozwój elektronicznego poboru opłat, rozbudowę węzła Rudno, a także na przebudowę odwodnienia autostrady i budowę ekranów akustycznych, a ponadto na instalację urządzeń systemu zarządzania ruchem - wśród nich elektronicznych tablic informacyjnych.
Sama spółka Stalexport Autostrady, która pełni rolę nadzorczą w grupie kapitałowej, w ubiegłym roku miała ok. 3,7 mln zł przychodów ze sprzedaży (głównie z wynajmu powierzchni biurowych) oraz ok. 77,8 mln zł przychodów finansowych, przede wszystkim z dywidendy. Zysk spółki netto przekroczył 73,2 mln zł.
W czwartek rada nadzorcza spółki pozytywnie zaopiniowała wniosek zarządu o przeznaczeniu ponad 71,7 mln zł zysku na wypłatę dywidendy (0,29 zł na jedną akcję). Ostateczną decyzję o podziale zysku podejmie niebawem zwyczajne walne zgromadzenie spółki.
Prezes Wąsacz zapowiedział, że w obszarze dalszego rozwoju grupy kapitałowej, w tym roku firma chce skoncentrować działania na podnoszeniu jakości usług, m.in. poprzez doskonalenie systemu poboru opłat. "Monitorować będziemy także możliwości zaangażowania się w przedsięwzięcia infrastrukturalne bądź też ewentualnego udziału kapitałowego w innych projektach koncesyjnych" - zapowiedział Wąsacz.
Strategicznym inwestorem grupy Stalexport Autostrady jest włoska spółka Atlantia S.p.A.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ruch na autostradzie Kraków-Katowice większy prawie o 6 proc.