Po kilku latach przygotowań budowa Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, wchodzi w decydującą fazę. W czwartek właściciel obiektu Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa - zawarł z firmą Skanska umowę na realizację kolejnego etapu inwestycji o wartości ponad 26ámln zł. Całość planowanych prac ma kosztować 61,5 mln zł.
Przekazanie wykonawcy robót placu budowy nastąpi w najbliższych dniach. Najpierw powstanie nowy kompleks magazynowy z infrastrukturą, potem powiększona będzie płyta dla kontenerów i powstanie nowa suwnica. To kolejny krok do stworzenia w Sławkowie terminalu do przewozów na linii Europa - Daleki Wschód.
Z danych CZH wynika, że obroty istniejącego w Sławkowie terminalu stale rosną. Zajmuje się on m.in. przeładunkami towarów na styku dwóch szerokości torów: europejskiej (o szerokości 1435 mm) i rosyjskiej (1520 mm). Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga szeroki tor. W Polsce znajduje się 400- kilometrowy odcinek tej linii.
Rozbudowa terminalu przyciąga inwestorów, którzy lokują swoje przedsięwzięcia m.in. na 50-hektarowym terenie przy szerokim torze, objętym obszarem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jak dowiedziała się PAP ze źródeł zbliżonych do strefy, w najbliższych miesiącach wartą ok. 100 mln euro inwestycję planuje tam austriacka firma, która chce przeładowywać w terminalu ok. pół miliona ton ładunków rocznie.
W przyszłości Euroterminal ma przejąć część ładunków z Dalekiego Wschodu, które obecnie są transportowane do Europy drogą morską. Chodzi o uruchomienie kontenerowych przewozów kolejowych m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej. Dzięki temu towary mogłyby docierać do Europy ponad dwa razy szybciej niż dotąd.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rusza rozbudowa Euroterminalu w Sławkowie