XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ruszyła społeczna kampania "Tiry na tory"

Ruszyła społeczna kampania "Tiry na tory"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W poniedziałek ruszyła kampania społeczna "Tiry na tory", przygotowana przez Instytut Spraw Obywatelskich z Łodzi. Jej celem jest doprowadzenie do przeniesienia tranzytu towarów przez Polskę z dróg na tory oraz promocja kolei.

Rozwiązania pozwalające na transport TIR-ów tranzytem koleją wprowadziły już m.in. Szwajcaria, Austria, Niemcy, Holandia, Czechy, Włochy i Francja.

Prezes ISO Rafał Górski mówił w Warszawie na konferencji prasowej promującej akcję, że jednym z powodów uprzywilejowanej sytuacji transportu drogowego w Polsce są jego niskie koszty. Opłata za używania dróg i autostrad w euro za kilometr wynosi 9 eurocentów. Według danych z 2008 r., w Czechach było to 21 centów, w Austrii 36 centów, Francji 22 centów, Hiszpanii 18 centów, w Niemczech 16 centów, a we Włoszech 12 centów - wyliczał Górski. W Szwajcarii samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony płaciły w 2009 r. ok. 85 euro za każde przejechane 100 km, a w Polsce 46 zł (ok. 11 euro) kosztowała jednodniowa winieta.

Dodatkowe koszty zewnętrzne przewozu 1000 ton ładunku na każdy kilometr, to według ISO dla transportu kolejowego 5 euro, a dla drogowego - 24 euro. Koszty te związane są m.in. z degradacją krajobrazu, niszczeniem budynków przy drogach i infrastruktury oraz dewastacją dróg.

Według organizatorów kampanii, przejazd jednego TIR-a po drodze powoduje jej zniszczenia równoważne przejazdowi przez nią 163 840 samochodów osobowych. Prezes ISO podał, że przewozy TIR-ami są bardziej niebezpieczne dla ludzi - w Polsce na 100 wypadków z udziałem TIR-ów 19 kończy się śmiertelnie.

W Polsce zarejestrowanych jest 2,5 mln pojazdów ciężarowych - podał Instytut. Do tego dochodzą te zagraniczne, które przejeżdżają przez nasz kraj. 75 proc. przewożonych towarów to transport drogowy, pozostała jedna czwarta - inne rodzaje transportu.

Sebastian Świniarski z PKP Cargo mówił podczas konferencji, że spółka ma analizy dotyczące rozwoju prowadzonych przez nią tzw. przewozów intermodalnych. W jego ocenie obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla tego typu przewozów może je upowszechnić. Uważa, że stawki powinny być stałe.

Górski zachęcał do podpisywania się pod petycją o upowszechnienie transportu kolejowego towarów. Pod koniec 2001 r. petycja z podpisami ma zostać przekazana premierowi.

Na dworcu Warszawa Centralna można oglądać wystawę promującą akcję. Będzie ona eksponowana w trakcie kampanii w wielu miejscowościach. W 2010 r. organizatorzy chcą się skupić na korytarzu transportowym wschód - zachód, w 2011 r. będą ją prowadzić wzdłuż tras północ - południe.

Projekt łódzkiego ISO został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ruszyła społeczna kampania "Tiry na tory"

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!