Ryanair: chcemy rozwijać bazę w Modlinie

Ryanair: chcemy rozwijać bazę w Modlinie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Modlin wybraliśmy, jako naszą bazę. Chcemy ten port rozwijać. Z dwóch prostych powodów. To prawdziwie tanie lotnisko. A poza tym ludzie muszą się tylko przekonać jak łatwo dostać się do tego portu, dzięki autostradzie - mówi Michael OLeary, Prezes Ryanair w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl.

Zacznijmy od kwestii bardzo ogólnej. Jak wygląda obecnie stan zaawansowania Waszego projektu uruchomienia połączeń dalekiego zasięgu? Czy są jakieś nowe informacje?

- Niestety nie. Nadal przeszkodą jest kwestia pozyskania samolotów dalekiego zasięgu. I to się raczej nie zmieni w ciągu najbliższych 3-4 lat. Musimy czekać, aż Airbus i Boeing zmienią „profil” swoich dostaw samolotów (chodzi przede wszystkim o B787 a w przyszłości o A350 - red.) i zwiększą tempo dostaw, aby zaspokoić czekające w kolejce linie.

A czy podjęliście decyzję w kluczowej sprawie dotyczącej kwestii sposobu sprzedaży podróży dalekiego zasięgu. Chodzi o dylemat czy sprzedawać jedynie trasy bezpośrednie (point-to-point) czy też również podróże tranzytowe - na przykład z Polski przez Stansted do USA?

Zawsze będziemy sprzedawali tylko oddzielne bilety. Jeżeli zdecydujemy się sprzedawać w Polsce bilety do USA to tylko wtedy, gdy utworzymy tu bazę samolotów dalekiego zasięgu. Nie będziemy sprzedawali podróży tranzytowych na przykład przez Stansted.

A jak Pan ocenia obecny stan Waszego projektu wejścia na rynek podróży domestic w Polsce?

- Myśmy tak naprawdę dopiero zaczęli. Oferujemy teraz z Warszawy/Modlina tylko po jednym rejsie, w środku dnia, do Gdańska i Wrocławia. Dzięki bazom w Modlinie i Gdańsku będziemy mogli je zastąpić dwoma rejsami dziennie rano i wieczorem.

A czy macie już jakieś skonkretyzowane plany dotyczące nowych połączeń domestic w Polsce?

Tak.

A czy mógłby Pan coś o nich powiedzieć?

- Niestety nie. Nasze plany na to lato dotyczyły uruchomienia pierwszych rejsów domestic. Nawet w środku dnia. Ale nie mamy teraz bazy w Gdańsku, nie mamy bazy w Modlinie. W zimie sytuacja ulegnie zmianie. Wtedy będziemy mogli połączyć więcej polskich miast. Ale wciąż mamy za mało samolotów. To, co prawdopodobnie się wydarzy to, że od lata 2015 uruchomimy z Modlina dwie nowe trasy krajowe. A od zimy 2015/16 będziemy oferowali 6 a może nawet 8 tras krajowych.

Jednym z prawdopodobnych połączeń jest chyba Szczecin - bardzo oddalony od Warszawy?

- Na pewno. Ale jest kilka „logicznych” tras. Wielu ludzi mówi nam, że nie powinniśmy latać z Modlina do Krakowa, bo miasto jest dobrze połączone z Warszawą dzięki pociągowi i autostradzie, ale jest kilka innych. Popatrz na Rzeszów i właśnie na Szczecin. Jest też popyt na przeloty na trasach regionalnych - nie tylko do Warszawy. To będzie możliwe, kiedy są już bazy w Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku. Rejsy z pominięciem Warszawy. To, czego nie wykonuje zbyt efektywnie Eurolot.

Nieco kontrowersyjne i może teoretyczne tylko pytanie. Z punktu widzenia tras krajowych, lotnisko Chopina jest lepiej położone niż Modlin. Czy dopuszcza Pan możliwość, że rejsy zagraniczne będą wykonywane z portu w Modlinie, a krajowe z lotniska Chopina?

- Możemy te rejsy wykonywać albo z jednego lotniska albo z drugiego. Ale Modlin wybraliśmy, jako naszą bazę. Chcemy ten port rozwijać. Z dwóch prostych powodów. To prawdziwie tanie lotnisko. A poza tym ludzie muszą się tylko przekonać jak łatwo dostać się do tego portu, dzięki autostradzie. Ceny są też bardzo niskie - autobus za 9 złotych. I jeżeli porównamy ceny Eurolot-u: 200-300 EUR i Ryanaira 30, 40, 50 EUR plus dobre połączenie autobusowe to nie myślę, że kwestia położenia Modlina ma tak duże znaczenie.

Sprawdziłem wyniki waszych połączeń z Modlina na początku tego roku. Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich nie przekraczał 75%. Czy jest Pan nieco niezadowolony z tego powodu?

- Na pewno nie. My dopiero rozwijamy te połączenia i zwiększamy oferowanie. Cała nasza siatka połączeń ma współczynnik 80%. Pamiętajmy, że do Modlina wróciliśmy po dłuższym okresie operacji z portu Chopina. W takiej sytuacji zawsze mamy do czynienia z czasowym pogorszeniem wyników. Ale jestem przekonany o dobrym perspektywach połączeń z Modlina. Przecież tworzymy mu bazę. Na pewno poprawimy tu współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich, również dlatego, że będziemy mogli dodać wczesno-poranne i późnowieczorne rejsy.

Czy w długim horyzoncie czasowym polski rynek ma dla was znaczenie strategiczne? Niedawno Lufthansa poinformowała nas, że nie licząc rynków lokalnych (Niemcy, Austria, Szwajcaria - red.) rynek Polski jest dla grupy piąty rynkiem, co do wielkości w Europie.

W naszym przypadku Polska nie jest aż tak wysoko. Jeżeli chodzi o Lufthansę to nie jest ona zbyt mocna na rynkach poza Niemcami i to nie jest zbyt trudne, aby znaleźć się wysoko na takiej liście. W naszym przypadku to pewnie jest miejsce pomiędzy 10 i 12. Ale rynek polski ma duży potencjał wzrostowy. My liczymy, że w ciągu 5 lat podwoimy ilość pasażerów do 12-13 milionów, a w ciągu 10 lat dojdziemy do liczby 20 milionów, na trasach zagranicznych i krajowych. Byłbym bardzo niezadowolony, gdyby tak się nie stało.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ryanair: chcemy rozwijać bazę w Modlinie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!