Platformy e-commerce są najłatwiejszą drogą do wejścia na rynek chiński. Problem pojawia się przy podjęciu konkretnych kroków oraz zaplanowaniu działalności w wirtualnej rzeczywistości. Jak wybrać odpowiednią platformę spośród 5 000 różnych propozycji? Jak nawiązać współpracę z konkretnym operatorem? To główne pytania, które zadają sobie przedsiębiorcy planujący wejście na rynek chiński za pośrednictwem handlu elektronicznego. W drugiej części przewodnika po chińskim rynku e-commerce przybliżamy proces wyboru odpowiedniej platformy dla polskich produktów. Struktura procesu decyzyjnego powinna opierać się o odpowiedzi na pytania dotyczące rozmiaru przedsiębiorstwa, jego możliwości finansowych, planów operacyjnych, kategorii produktu oraz jego charakterystyki.
-
- Wybór odpowiedniej platformy to kluczowy aspekt dla wprowadzenia produktu do obrotu w handlu elektronicznym na rynku Państwa Środka. Wybrać ogólną czy specjalistyczną?
- W Chinach istnieją trzy główne platformy e-commerce w modelu B2C (Business to Consumer), które nie są ograniczone kategorią produktów, tzn. znajdziemy tam wszystko.
- Segment produktu? W Chinach możemy wyróżnić trzy - marki high end, marki premium oraz produkty o dobrej jakości w dobrej cenie.
Pierwszym pytaniem, które producent lub dystrybutor z Polski musi sobie zadać, jest to, czy jego towar powinien znaleźć się na platformie oferującej różne kategorie produktowe, czy wybrać jedną z platform specjalistycznych. Tych drugich istnieje całkiem sporo, są to na przykład: Yihaodian (żywność), Jumei (kosmetyki), Suning (elektronika), XiaoHongShu (kosmetyki oraz odzież), Vipshop (odzież), Dangdang (książki, sprzęt domowy, produkty dla dzieci), Mia oraz BeiBei (produkty dla dzieci i matek). Głównym kryterium wyboru platformy dedykowanej wąskiej kategorii produktowej powinna być rozpoznawalność marki lub wpisanie się w niszę rynkową.
Jeśli nasz produkt nie wyróżnia się brandem lub właściwościami, których inne produkty nie mają, to zginie w gąszczu produktów konkurentów. W związku z tym, że w Polsce istnieje bardzo mało silnych marek rozpoznawanych w Chinach, opcja ta jest przeznaczona raczej dla podmiotów wypełniających niszę. Jeśli nasz produkt nie jest niepowtarzalny, lepszym wyborem będą platformy ogólnoproduktowe.