Rząd chce większych uprawnień dla prezesa UTK

Rząd chce większych uprawnień dla prezesa UTK
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie mógł nakładać kary na przewoźników oraz nadzorować układanie i wprowadzanie rozkładów jazdy - zakłada przyjęta przez rząd we wtorek nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym. Oznaczałoby to zwiększenie kompetencji UTK.

Obecnie Urząd Transportu Kolejowego może tylko zalecać przewoźnikom podjęcie lub zaniechanie jakichś działań, nie może im nakazywać, czy zakazywać pod groźbą sankcji pieniężnych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przedstawicieli rządu, wzmocnienie kompetencji prezesa UTK ma nie dopuścić do powtórki sytuacji z grudnia ub.r., gdy na kolei zapanował chaos przy wprowadzaniu nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów.

W przyjętej we wtorek przez rząd nowelizacji, znalazły się przepisy precyzujące kary za nierespektowanie decyzji prezesa UTK dotyczące m.in. praw pasażera, przekazywania informacji o odstępstwach od harmonogramu przygotowania i realizacji rozkładu jazdy, naruszania ustawowych terminów na złożenie wniosków o przydział tras pociągów.

"Wysokość kar będzie podlegała indywidualnej ocenie prezesa UTK" - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

Zgodnie z nowelizacją, prezes UTK ma mieć większy wpływ na to, by wszyscy przewoźnicy mieli równe prawa dostępu do infrastruktury. Prezes UTK będzie opiniował projekty planów kolejowych przewozów pasażerskich oraz projekty umów na świadczenie usług publicznych dotyczących kolejowych przewozów pasażerskich.

Jak poinformowało CIR, w projekcie znalazł się przepis, który daje prezesowi UTK możliwość odmówienia przewoźnikowi otwartego dostępu do linii kolejowej. Byłoby to możliwe w sytuacji, gdy po danej linii jeżdżą pociągi innego przewoźnika, dofinansowywane na podstawie umowy o świadczeniu usług publicznych z publicznych pieniędzy.

Podczas prac nad projektem ten przepis krytykowali eksperci, a także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ich opinii taki przepis może ograniczać konkurencję.

Odmiennego zdania jest rząd. Jak napisało CIR, przyjęcie takiego rozwiązania może zapewniać uczciwą konkurencję między dotowanymi a publicznymi usługami świadczonymi na tej samej linii kolejowej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!