Oferta włoskiej spółki została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) o długości ok. 18,3 km.
- Najtańsza oferta w rozstrzygniętym przetargu została odrzucona z powodu rażąco niskiej ceny.
- Prawie 56-km odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie został podzielony na trzy części.
- Dotychczas podpisano umowę na budowę jednego z trzech odcinków.
Przy wyborze wykonawcy pod uwagę brano: cenę (90 proc.), termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.).
Wszyscy oferenci zadeklarowali 34-miesięczny termin realizacji (bez okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) oraz 10-letni okres gwarancji.
Najtańszą ofertę złożyła Impresa Pizzarotti (1,022 mld zł brutto), ale została ona odrzucona przez GDDKiA.
- Inwestor uznał, iż „wykonawca nie wyjaśnił w sposób wyczerpujący i wiarygodny, że zaproponowana przez niego cena jest możliwa i rynkowa” oraz „nie wywiązał się ze spoczywającego na nim obowiązku wykazania, że cena nie jest rażąco niska" - podała GDDKiA.
W tej sytuacji zwycięskie okazało się Salini Impregilo, które wyceniło prace na 1,072 mld zł brutto.
- Po dokonaniu wyboru zgodnie z prawem firmy mają 10 dni na ewentualne odwołania. Jeżeli nie będzie w tym okresie odwołań dokumenty zostaną przekazane do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - wskazała GDDKiA.
Budżet zamawiającego opiewa na 1,012 mld zł brutto, z pozostałe oferty złożyły (ceny brutto):
1. Polaqua - 1,077 mld zł
2. Budimex - 1,267 mld zł
3. Mota-Engil Central Europe - 1,279 mld zł
4. Metrostav Polska - 1,238 mld zł
5. Konsorcjum: Porr, Porr Bau - 1,248 mld zł
6. Intercor - 1,365 mld zł
7. Konsorcjum: Mostostal Warszawa, Acciona Construccion - 1,339 mld zł
8. Konsorcjum: Strabag Infrastruktura Południe, Strabag - 1,444 mld zł
9. Konsorcjum: Gulermak, Mosty-Łódź - 1,483 mld zł
Trzy odcinki
Prawie 56-km odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie został podzielony na trzy części. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) - długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) - długości ok. 14 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) - długości ok. 18 km.Na początku stycznia 2018 r. została podpisana umowa z wykonawcą odcinka od węzła Szczepanowice do węzła Widoma. Wykona go Mota-Engil Central Europe za ponad 508 mln zł brutto.
Największy problem jest z odcinkiem pierwszym, bowiem protesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-km fragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły do uchylenia przez sąd decyzji środowiskowej.
Dlatego odcinek ten został podzielony na dwie części - ta oprotestowana została wyłączona i będzie musiała uzyskać nową decyzję.
W styczniu GDDKiA zaprezentowała osiem wariantów przebiegu S7 w okolicy Poradowa. Spośród nich będzie trzeba wybrać dwa, które zostaną złożone we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Krajowa siódemka
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce, przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju.Jej długość wynosi ok. 720 km. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.
Obecnie w Małopolsce trwa też budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel.
Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Budowa poszczególnych odcinków tej trasy powinna się zakończyć w latach 2018-2021.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk deklarował w tym roku, że cała droga ekspresowa S7 wiodąca od Trójmiasta, przez Warszawę, Kraków do Rabki będzie gotowa w 2022 r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Salini Impregilo wygrało przetarg na odcinek drogi S7