Samorządowcy chcą zwalczyć kolejowe absurdy przed Euro

Samorządowcy chcą zwalczyć kolejowe absurdy przed Euro
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do piłkarskich mistrzostw Europy zostały tylko cztery lata, a rozbudowa tras kolejowych, którymi mają podróżować kibice, nie posuwa się do przodu. Na rząd nie ma co liczyć, dlatego sprawami kolei zajęli się marszałkowie Mazowsza i Lubelszczyzny.

Czy marszałkowie Grabczuk i Struzik wynegocjują modernizację kolejowej trasy Warszawa - Lublin? Trasa kolejowa do Warszawy wiedzie albo przez Pilawę, albo przez na Mińsk Mazowiecki. Wszystko przez to, że na odcinku Pilawa - Otwock jest tylko jeden tor - pisze lubelska "Gazeta Wyborcza".

Absurd nr 1 - Trasa kolejowa E7 jest najkrótszym połączeniem kolejowym Warszawy z Ukrainą. I tędy mogliby jeździć kibice z polskich stadionów do współgospodarza Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.

Z 14 pociągów dalekobieżnych (sezonowych i codziennych) jadących z Lublina do Warszawy sześć z nich jedzie krótszą trasą przez Otwock. Prowadzi ona z Pilawy jednotorowym odcinkiem przez lasy celestynowskie. Ale pozostałe skręcają na Mińsk Mazowiecki i nadkładają drogi.

- Pociągi jadące z Pilawy drugim wariantem korzystają z jednotorowej wschodniej obwodnicy towarowej stolicy, kierując się na Mińsk Mazowiecki i nie dojeżdżając do tego miasta, zjeżdżają łącznicą w kierunku Warszawy na zmodernizowaną dwutorową linię terespolską - wyjaśnia Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.

Oczywiście na trasie na Otwock są tzw. mijanki, choćby w Celestynowie, ale to nie wystarczy. Kolejarze decydują się na wydłużenie trasy w godzinach, kiedy jednotorówka na Otwock jest zapchana pociągami.

- Podstawową trasą jest jednak wariant przez Otwock, by umożliwić pasażerom dojazd do tej podwarszawskiej miejscowości - dopowiada Kurpiewski.

Absurd nr 2 - Co ciekawe dłuższy odcinek pokonuje się ... krócej o 10 minut. Dlatego że pociągi na Mińsk Mazowiecki jadą po wyremontowanym torze.

Za bilety na obie trasy płaci się jednak tyle samo - 34 zł w drugiej klasie pociągu pospiesznego, choć droga przez Mińsk jest dłuższa o 9 km.

Absurd nr 3 - Zawirowania wokół trasy E-7 trwają od dawna. Najpierw PiS układając listę projektów unijnych przesunął tę trasę na listę rezerwową. PO ostro krytykowała to posunięcie. Gdy Platforma przejęła władzę, PiS chciało zapisać 17 mln zł w budżecie państwa na plany modernizacji trasy. Ale ostatecznie głosami PO propozycja nie przeszła. Na początku roku resort rozwoju regionalnego tworząc listę projektów europejskich całkowicie usunął z niej E-7.

Kolej postanowiła więc sama stworzyć studium wykonalności, ale ma być ono gotowe dopiero w III kwartale 2009 roku. "W ramach studium wykonalności zostanie naturalnie przeanalizowane także zagadnienie dobudowy drugiego toru na odcinku Pilawa-Otwock" - czytamy w wyjaśnieniu przesłanym nam przez Krzysztofa Łańcuckiego, rzecznika PKP Linie Kolejowe.

Jakie są możliwości zmodernizowania linii przed Euro 2012? Marszałek Krzysztof Grabczuk jest w ciągłym kontakcie z ministerstwami i stara się o modernizację trasy. Zaznacza jednak, że nie chodzi tylko o połączenie Lublina ze stolicą, ale o kolej transeuropejską. - Nie możemy mówić o trasie Warszawa-Lublin. Ale o dwóch trasach Warszawa-Kijów i Warszawa-Lwów. Obie będą przebiegać przez Lublin - mówi. - Wkrótce spotkamy się z marszałkiem województwa mazowieckiego Adamem Struzikiem i wspólnie będziemy lobbować w ministerstwach o budowę tych tras - zapowiada.

Ten lobbing ma dotyczyć dwóch Ministerstw: Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego. Pierwsze ma wybudować trasę, a drugie ma ją sfinansować.

Zdaniem Grabczuka naszym atutem jest Euro 2012: - Kibice nie przemieszczają się samochodami. To tysiące osób, które jeżdżą pociągami.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Samorządowcy chcą zwalczyć kolejowe absurdy przed Euro

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!