W 2019 roku popyt na usługi polskich przewoźników drogowych utrzyma się na poziomie zbliżonym do notowanego w 2018 r. W branży transportowej należy się spodziewać dalszej presji na wynagrodzenia, a dodatkowymi wyzwaniami będą brexit i pakiet mobilności – prognozują analitycy sektora TSL (transport, spedycja, logistyka) z Santander Bank Polska. Groźne dla branży może być otwarcie w 2019 roku rynku niemieckiego dla Ukraińców, bowiem część kierowców będzie tam szukała zatrudnienia na atrakcyjniejszych niż w Polsce warunkach.
- Transport towarów realizowany przez polskie firmy transportowe wzrósł w 2018 r. o 18,1 proc. (liczony w tonach), tj. najbardziej od 2012 r.
- Dla branży coraz bardziej istotny staje się nie tylko koszt paliwa, ale i koszt jego spalania. Nowe cele UE ograniczania emisji COZ przez ciężarówki wymuszą konieczność inwestycji w nowy tabor.
- Największą niepewność przyszłego kształtu rynku niosą nowe regulacje prawne ujęte w pakiecie mobilności. Propozycje w kształcie obecnie procedowanym przyniosłyby kosztowne obciążenia dla przewoźników drogowych.