SENT GEO - nowe obowiązki dla przewoźników i kierowców

SENT GEO - nowe obowiązki dla przewoźników i kierowców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przewoźnicy i kierowcy przeżyli małą rewolucję 1 października. To wtedy weszła w życie kolejna nowelizacja przepisów o monitoringu przewozów - SENT GEO, nakładająca na nich nowe obowiązki. Ich niedopełnienie tych wiąże się z dotkliwymi karami finansowymi.

  • 1 października 2018 r. wszedł w życie tzw. SENT GEO na drodze Ustawy z 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz.U. z 2018 r., poz. 1539).
  • Zmiany w przepisach wprowadzają nowe obowiązki dla przewoźników i kierowców, związane z przekazywaniem danych o położeniu ciężarówki wiozącej towary wrażliwe.
  • Niedopełnienie tych wymogów będzie równoznaczne z dotkliwymi sankcjami finansowymi. 

Choć Ustawa o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, tzw. SENT, obowiązuje od półtora roku, to już zostały przeprowadzone dwie istotne jej nowelizacje, rozszerzające zakres stosowania i wprowadzające nowe obowiązki dla przedsiębiorców. 14 września br. wszedł w życie tzw. SENT 2.0, tj. Ustawa z 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 1039).

Zmiana ta wprowadziła m.in. SENT na przewóz towarów wrażliwych dokonywany transportem kolejowym oraz objęła systemem monitorowania wywozu zupełnie nową kategorię wyrobów, tj. produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, a także wyroby medyczne.

Do najważniejszych zmian wprowadzonych w drodze SENT 2.0, kluczowych dla branży paliwowej, należą modyfikacje przepisów dotyczących kar pieniężnych, m.in. podwyższenie kary pieniężnej dla przewoźnika za nieuzupełnienie zgłoszenia - do wysokości 10 tys. zł, czy też złagodzenie kary (do 2 tys. zł) w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w zgłoszeniu SENT związanych z zaistnieniem tzw. zwykłej omyłki pisarskiej (nie dotyczy informacji o towarze oraz numerze rejestracyjnym pojazdu).

Bez względu na powyższe, z perspektywy branży paliwowej najistotniejszą zmianę przeniesie tzw. SENT GEO, wprowadzający obowiązek przekazywania do rejestru SENT danych geolokalizacyjnych.

Ministerstwo Finansów, przedstawiając w 2016 r. założenia do pierwotnej ustawy SENT, zakładało, iż systemu monitorowania przewozów będzie zbierał dane w sposób dwutorowy, tj.: rejestr zgłoszeń SENT oraz przekazywanie Online danych geolokalizacyjnych. Na dalszych etapach prac legislacyjnych Ministerstwo Finansów zdecydowało się - ze względu na tempo prac nad ustawą, a także istotny opór ze strony społecznej - odsunąć w czasie stosowanie geolokalizatorów.

SENT GEO rozszerza dotychczasowy zakres obowiązków, spoczywających na przewoźnikach i kierowcach, świadczących usługę przewozu tzw. towarów wrażliwych. W świetle wchodzącej w życie nowelizacji przewoźnik ma obowiązek wyposażyć środek transportu w urządzenie, za sprawą którego podczas całej trasy będą przekazywane dane geolokalizacyjne, tj. współrzędne geograficzne dotyczące położenia środka transportu (długość i szerokość geograficzną), jego prędkość, datę i godzinę pozyskania tych współrzędnych, azymut środka transportu, błąd przekazywania danych satelitarnych oraz numer lokalizatora albo numer urządzenia.

Dane geolokalizacyjne mogą być przekazywane za pomocą lokalizatora bądź zewnętrznego systemu lokalizacji (dalej: "ZSL"). Lokalizatorem jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe, wykorzystujące technologię pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, np. smartphone czy tablet. Lokalizator będzie miał możliwość przekazywania danych pod warunkiem zainstalowania na nim aplikacji służącej do monitorowania trasy przewozu towaru o nazwie SENT GEO, która na chwilę obecną jest bezpłatnie dostępna dla urządzeń z systemem Google Android w sklepie Google Play. Ministerstwo Finansów deklaruje również, iż ma być ona dostępna także na telefony komórkowe Apple IOS, w sklepie App Stare.

Należy podkreślić, iż nie każde urządzenie z systemem Google Android będzie miało możliwość obsługi aplikacji SENT GEO. Ministerstwo Finansów wskazuje, iż jedynie urządzenia wyposażone w system operacyjny Android 5.0 (lub jego nowsze wersje) mogą obsługiwać aplikację SENT GEO.

Dane geolokalizacyjne mogą być również przekazywane za sprawą ZSL - używanego przez przewoźnika systemu gromadzącego dane geolokalizacyjne środka transportu, które są przekazywane z zainstalowanego w tym środku transportu urządzenia, wykorzystującego technologię pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych.

Oznacza to, iż przewoźnik ma możliwość wyboru rozwiązania technicznego (tj. lokalizator lub ZSL), z którego będzie korzystał, w celu dopełnienia nowych obowiązków na gruncie znowelizowanej ustawy SENT. Przekazywanie przez przewoźników danych za pomocą ZSL możliwe będzie po zarejestrowaniu usługi przesyłania danych geolokalizacyjnych na platformie PUESC przez operatorów - firmy świadczące usługę GPS. Rejestracji usługi dokonuje się w zakładce e-Przewóz, korzystając z nowych formularzy (SENT 2.0), poprzez dokonanie zgłoszenia SENT-460 rejestracja usług operatorów systemów telemetrycznych. Po zarejestrowani usługi operator otrzyma numer usługi oraz kod usługi, który dedykowany jest dla danego przewoźnika. W dalszej kolejności przewoźnik, wykorzystując dane uzyskane do operatora za pomocą formularza SENT-470 rejestracja urządzeń przewoźników korzystających z systemów telemetrycznych, dokonuje rejestracji swoich urządzeń ZSL podając numery indywidualne geolokalizatorów. Następnie generowane są identyfikatory biznesowe dla ZSL-ów, które będą wykorzystywane do uzupełniania zgłoszeń SENT.

Zatem to na przewoźniku spoczywa obowiązek dokonania rejestracji swoich ZSL-ów, natomiast jest to możliwe dopiero po rejestracji na PUESC usługi przez operatora.

Co należy podkreślić, część podmiotów z branży paliwowej deklaruje, iż będzie korzystała z dwóch systemów, by w sytuacji, w której jedno z rozwiązań utraci możliwość przekazywania danych geo- lokalizacyjnych, możliwe było uruchomienie systemu awaryjnego w postaci drugiego z urządzeń, co usprawni przewóz i pozwoli ograniczyć ryzyko nakładania kar pieniężnych.

Na gruncie SENT GEO poszerzony został bowiem dotychczasowy katalog kar pieniężnych. Zgodnie bowiem ze znowelizowanymi przepisami z tytułu niezapewnienia podczas całej trasy przewozu objętego zgłoszeniem SENT na przewoźnika nakładana jest kara pieniężna w wysokości 10 tys. zł.

Wejście w życie SENT GEO wiąże się również ze zwiększeniem zakresu obowiązków kierowców. Zgodnie bowiem ze znowelizowanymi przepisami ustawy SENT, jeżeli środek transportu jest wyposażony w lokalizator, kierowca jest zobowiązany uruchomić lokalizator przed rozpoczęciem przewozu towaru w Polsce albo z chwilą wjazdu do Polski (np. w przypadku WNT (wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) oraz wyłączyć lokalizator - nie wcześniej niż po dostarczeniu towaru do miejsca przeznaczenia albo wyjazdu z Polski, w przypadku WDT (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) lub eksportu. Analogicznego obowiązku nie ma w przypadku korzy stania z ZSL, bowiem urządzenia te włączone są cały czas i kierowca nie ma możliwości ingerowania w ich funkcjonowanie.

Z uwagi na fakt, iż konieczne jest zapewnienie przesyłania danych GPS w trakcie całej trasy przewozu paliw, w przypadku stwierdzenia niesprawności lokalizatora albo ZSL trwającej dłużej niż jedną godzinę, kierowca jest obowiązany do niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu lub zatoce postojowej.

Natomiast dalszy przewóz towaru może być kontynuowany w zależności od decyzji przewoźnika, który ma do wyboru jedno z następujących rozwiązań:
• przywrócenie sprawności lokalizatora albo ZSL-a albo
• przeładunek towaru na środek transportu wyposażony w sprawny lokalizator albo ZSL, albo
• wyposażenie środka transportu w sprawny lokalizator, albo
• przekazanie przez przewoźnika informacji naczelnikowi UCS, na którego terenie stwierdzono trwającą dłużej niż godzinę niesprawność lokalizatora albo ZSL, i nałożenie zamknięć urzędowych lub zarządzenie konwoju.

Aplikacja zainstalowana na telefonie lub tablecie będzie informowała kierowcę przez komunikaty dźwiękowe oraz zmieniające się kolory (zielony, żółty oraz czerwony) wyświetlanych na ekranie ikon:
• stanu naładowania baterii urządzenia;
• stanu poziomu sygnału lokalizacyjnego oraz
• stanu komunikacji z serwerem danych lokalizacyjnych.

Niedopełnienie przez kierowcę obowiązku włączenia lokalizatora, przedwczesne wyłączenie lokalizatora bądź niezatrzymanie się w przypadku niesprawności urządzenia trwającej dłużej niż godzinę wiąże się z nałożeniem kary pieniężnej w wysokości od 5000 do 7500 zł.

Dodatkową funkcjonalnością aplikacji zainstalowanej na telefonie czy tablecie jest możliwość monitorowania ZSL. Po wprowadzeniu do aplikacji numeru urządzenia GPS, numeru dokumentu oraz numeru rejestracyjnego pojazdu zwrócone zostaną dane dotyczące ostatniej zapisanej lokalizacji. Również w tym przypadku kolor ikony wskazującej lokalizację informuje kierowcę na temat świeżości danych wysyłanych przez ZSL.

Rozwiązanie to daje kierowcom możliwość bieżącej weryfikacji sprawności ZSL- ów, bez konieczności kontaktowania się z operatorem systemu GPS czy osobą odpowiedzialną w firmie za obsługę systemu SENT.

Zgodnie z przepisami przejściowymi ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 r., zaś kary pieniężne zaczynają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. Oznacza to, że od 1 października wchodzi obowiązek stosowania geolokalizatorów, tj. wpisywania do zgłoszeń SENT numerów urządzeń oraz przekazywania danych GPS, natomiast jeżeli wystąpią jakiekolwiek nieprawidłowości w zakresie stosowania nowych przepisów to ani przewoźnik, ani kierowca nie mogą być z tego tytułu ukarani.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: SENT GEO - nowe obowiązki dla przewoźników i kierowców

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!