Budowa nowego portu lotniczego jest przedsięwzięciem ambitnym. Polska jednak nie ma doświadczenia w realizacji tak dużych projektów. Przykłady tego typu inwestycji za granicą pokazują, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego powinien być apolityczny - mówi Marta Fredrych, adwokat z kancelarii prawnej Baker McKenzie Krzyzowski i Wspólnicy.
- Pierwszy wniósłby środki finansowe, a drugi know-how w zamian za prawo do wieloletniego zarządzania portem lotniczym - stwierdza Marta Fredrych. - W takim scenariuszu model finansowania komponentu lotniskowego oparty o kapitał prywatny, formuła partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) i montaż typu project finance ma największe szanse powodzenia.
Kancelaria prawna Baker McKenzie jest współautorem, obok Polityki Insight, raportu zatytułowanego „Centralny Port Komunikacyjny - jak zbudować nowy hub lotniczy”.
Będzie on prezentowany 13 maja podczas debaty „Centralny Port Komunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci?” - Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Będzie to jedna z dwu sesji, poświęconych projektowi CPK.
- Celem raportu jest zainicjowanie szerokiej, odpolitycznionej debaty o tym, jak budować to lotnisko, by spełniało swoją funkcję i przyniosło korzyści na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym - dodaje Marta Fredrych.
W raporcie autorzy przedstawiają m.in. analizę SWOT realizacji inwestycji. Wśród zagrożeń wskazują m.in. możliwe opóźnienia wykonawcze i konieczność wprowadzania rozwiązań przejściowych, zależność zasadności budowy nowego lotniska od kondycji i planów rozwoju LOT-u, ale też ograniczenie rozwoju Warszawy jako centrum biznesowego, po oddaniu do użytku lotniska, oddalonego o 40 km od centrum.
W raporcie oprócz obrazu rynku lotniczego i prognoz znajduje się m.in. opis scenariuszy dla lotnisk centralnych, analiza porównawcza budowy portów lotniczych niedawno oddanych do użytku o zbliżonym do CPK potencjale (Monachium, Oslo) i większym (Istambuł), powody opóźnień w oddaniu do użytku lotniska w Berlinie oraz opisy i uwarunkowania, jakie mogą być scenariusze pozyskania finansowania inwestycji w Baranowie.
Dowiedz się więcej o programie Europejskiego Kongresu Gospodarczego
Zobacz listę prelegentów
KOMENTARZE (3)
Do artykułu: Słabe i mocne strony Centralnego Portu Komunikacyjnego - raport w poniedziałek w Katowicach