Słabe i mocne strony Centralnego Portu Komunikacyjnego - raport w poniedziałek w Katowicach

Słabe i mocne strony Centralnego Portu Komunikacyjnego - raport w poniedziałek w Katowicach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budowa nowego portu lotniczego jest przedsięwzięciem ambitnym. Polska jednak nie ma  doświadczenia w realizacji tak dużych projektów. Przykłady tego typu inwestycji za granicą pokazują, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego powinien być apolityczny - mówi Marta Fredrych, adwokat z kancelarii prawnej Baker McKenzie Krzyzowski i Wspólnicy.

Według niej, najbardziej rekomendowanym modelem realizacji tego projektu jest współdziałanie z inwestorem finansowym i branżowym.

- Pierwszy wniósłby środki finansowe, a drugi know-how w zamian za prawo do wieloletniego zarządzania portem lotniczym - stwierdza Marta Fredrych. - W takim scenariuszu model finansowania komponentu lotniskowego oparty o kapitał prywatny, formuła partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) i montaż typu project finance ma największe szanse powodzenia.

Kancelaria prawna Baker McKenzie jest współautorem, obok Polityki Insight, raportu zatytułowanego „Centralny Port Komunikacyjny - jak zbudować nowy hub lotniczy”.

Będzie on prezentowany 13 maja podczas debaty „Centralny Port Komunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci?” - Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Będzie to jedna z dwu sesji, poświęconych projektowi CPK.

- Celem raportu jest zainicjowanie szerokiej, odpolitycznionej debaty o tym, jak budować to lotnisko, by spełniało swoją funkcję i przyniosło korzyści na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym - dodaje Marta Fredrych.

W raporcie autorzy przedstawiają m.in. analizę SWOT realizacji inwestycji. Wśród zagrożeń wskazują m.in. możliwe opóźnienia wykonawcze i konieczność wprowadzania rozwiązań przejściowych, zależność zasadności budowy nowego lotniska od kondycji i planów rozwoju LOT-u, ale też ograniczenie rozwoju Warszawy jako centrum biznesowego, po oddaniu do użytku lotniska, oddalonego o 40 km od centrum.

W raporcie oprócz obrazu rynku lotniczego i prognoz znajduje się m.in. opis scenariuszy dla lotnisk centralnych, analiza porównawcza budowy portów lotniczych niedawno oddanych do użytku o zbliżonym do CPK potencjale (Monachium, Oslo) i większym (Istambuł), powody opóźnień w oddaniu do użytku lotniska w Berlinie oraz opisy i uwarunkowania, jakie mogą być scenariusze pozyskania finansowania inwestycji w Baranowie.

Dowiedz się więcej o programie Europejskiego Kongresu Gospodarczego
Zobacz listę prelegentów
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Słabe i mocne strony Centralnego Portu Komunikacyjnego - raport w poniedziałek w Katowicach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!