Śląscy radni oburzeni zmianą zasad finansowania budowy DTŚ

Śląscy radni oburzeni zmianą zasad finansowania budowy DTŚ
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Radni Sejmiku Woj. Śląskiego sprzeciwiają się wprowadzonej przez rząd zmianie zasad finansowania budowy kluczowej arterii drogowej w aglomeracji katowickiej - Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) z Katowic do Gliwic.

Chodzi o zawartą w stanowisku Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego z lutego tego roku zasadę o bezwzględnym przeznaczeniu przez poszczególne miasta środków własnych w kwocie równej otrzymywanej subwencji.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego Aleksandra Marzyńska, podczas środowej sesji sejmiku śląscy radni przyjęli rezolucję, w której wyrażają niepokój i sprzeciw wobec wprowadzonym zmianom, wzywając rząd do wycofania się z tej decyzji.

Gdyby śląskie miasta nie zastosowały się do decyzji Komisji Wspólnej, straciłyby możliwość uzyskania środków na dalszą budowę DTŚ z rezerwy subwencji ogólnej, będącej dla nich ważnym elementem finansowania tej inwestycji. W najtrudniejszej sytuacji znalazło się Zabrze, gdzie wkrótce zaczną się prace nad dwoma kolejnymi odcinkami trasy.

Miasto w krótkim czasie musiało zapewnić 21 mln zł, aby otrzymać 40 mln na ich budowę. Z pomocą przyszły Zabrzu sąsiednie miasta leżące na trasie DTŚ - Katowice przekazały na ten cel 1 mln zł, Gliwice 600 tys. zł, Ruda Śląska - 420 tys. zł, Chorzów - 350 tys. zł, a Świętochłowice - 170 tys. zł.

Samorząd wojewódzki przekazał prawie 3,4 mln zł. Radni ocenili jednak, że "zmuszanie miast, w których jest realizowana DTŚ, do zapewniania środków własnych odbiega nie tylko od genezy utworzenia rezerwy subwencji ogólnej, ale nie jest też zgodne z porozumieniem z 7 czerwca 1999 r. w sprawie realizacji DTŚ z Katowic do Gliwic".

Kierowcy korzystają na razie z 11-kilometrowego odcinka DTŚ z Katowic - przez Chorzów i Świętochłowice - do granicy z Rudą Śląską. Odcinek ten, 27 maja zostanie wydłużony o wiodący przez Rudę Śląską fragment do granicy z Zabrzem. Środków nie wystarczy jednak na dokończenie trasy do Gliwic.

Budowa odcinków drogi, które mają zapewnione finansowanie, doprowadzi ją tylko do centrum Zabrza.

Kontrakt wartości 272 mln zł na ich budowę - łącznie 5,4 kilometrów bezkolizyjnej drogi - wygrało konsorcjum na czele z firmą Polimex-Mostostal. Cały zabrzański odcinek ma mieć 7,6 km i powstać do 2011 r. 3,2-kilometrowy odcinek w Rudzie Śląskiej kosztował 189 mln zł.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A-4, inwestycja drogowa na Śląsku. Droga ta połączy ogółem sześć miast. Zgodnie z zamysłem projektodawców, nie zastąpi autostrady A-4, która przeznaczona będzie dla ruchu tranzytowego; DTŚ ma obsłużyć ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Śląscy radni oburzeni zmianą zasad finansowania budowy DTŚ

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!