O postępach w pracy nad Hyperloopem w Jaworznie, staraniach o dotację na jego budowę, największych wyzwaniach oraz perspektywach, jakie mają w Polsce naukowcy, rozmawiamy z Markiem Gutt-Mostowym, prezesem EuroLoop. Człowiekiem, który chce wybudować w Polsce środek transportu, jakiego nie ma jeszcze nigdzie na świecie.
- Najbliższa runda przyjmowania wniosków miała ruszyć 1 września, ale podobno przesunięto ten termin na 1 października. Tym samym czas troszeczkę się wydłużył. Gotowa aplikacja czeka na złożenie. Nie ma żadnych formalnych przeciwwskazań, które mogłyby przeszkodzić w otrzymaniu dofinansowania. Nasz projekt bardzo dobrze wpisuje się w ramy dotacji z „Szybkiej ścieżki”. W ten sposób chcielibyśmy uzyskać ok. 15 mln euro. Szacujemy, że na przygotowanie 2-5 km toru testowego, jaki chcemy zbudować w Jaworznie, potrzeba ok. 20 mln euro. Pozostała część ma pochodzić od prywatnych inwestorów.
Budowa toru w Jaworznie - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - ruszy pod koniec 2019 r. Kiedy pierwszy towar rzeczywiście udałoby się wam przewieźć w kapsule?
- Teoretycznie ma być to 18 miesięcy po rozpoczęciu inwestycji. Nasz harmonogram zakłada, że w ciągu 12 miesięcy zbudujemy całą konstrukcję, którą przez 6 miesięcy będziemy testowali. Po tym okresie ma nastąpić tzw. wdrożenie technologiczne, czyli pierwsze towary przewieziemy za pomocą tego środka transportu.
A ludzie kiedy wsiądą do Hyperloopa?
- Ze względu na brak legislacji oraz potwierdzenia bezpieczeństwa w praktyce, przewidujemy pierwsze przejazdy pasażerskie w perspektywie kolejnych 10-15 lat. W EuroLoop zamierzamy rozpocząć prace nad wersją osobową, dopiero gdy będziemy dysponować w pełni operacyjnym rozwiązaniem do przewozu towarów.
W dalszej części rozmowy:
- Dlaczego w Polsce warto stawiać na Hyperloopa.
- Czy koszty jego budowy będą podobne do kosztów budowy linii kolejowych.
- Co z kosztami operacyjnymi.
- Na jakich trasach funkcjonowanie Hyperloopa będzie opłacalne.
- Jak wielu ludzi trzeba będzie zatrudnić do jego obsługi.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ślązacy wyślą w świat towary Hyperloopem? Padła data