Ślązacy wyślą w świat towary Hyperloopem? Padła data

Ślązacy wyślą w świat towary Hyperloopem? Padła data
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O postępach w pracy nad Hyperloopem w Jaworznie, staraniach o dotację na jego budowę, największych wyzwaniach oraz perspektywach, jakie mają w Polsce naukowcy, rozmawiamy z Markiem Gutt-Mostowym, prezesem EuroLoop. Człowiekiem, który chce wybudować w Polsce środek transportu, jakiego nie ma jeszcze nigdzie na świecie.

Złożyliście już dokumenty w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. dotacji na budowę toru testowego Hyperloopa? Jak pan ocenia szanse na jej otrzymanie?

- Najbliższa runda przyjmowania wniosków miała ruszyć 1 września, ale podobno przesunięto ten termin na 1 października. Tym samym czas troszeczkę się wydłużył. Gotowa aplikacja czeka na złożenie. Nie ma żadnych formalnych przeciwwskazań, które mogłyby przeszkodzić w otrzymaniu dofinansowania. Nasz projekt bardzo dobrze wpisuje się w ramy dotacji z „Szybkiej ścieżki”. W ten sposób chcielibyśmy uzyskać ok. 15 mln euro. Szacujemy, że na przygotowanie 2-5 km toru testowego, jaki chcemy zbudować w Jaworznie, potrzeba ok. 20 mln euro. Pozostała część ma pochodzić od prywatnych inwestorów.

Budowa toru w Jaworznie - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - ruszy pod koniec 2019 r. Kiedy pierwszy towar rzeczywiście udałoby się wam przewieźć w kapsule?

- Teoretycznie ma być to 18 miesięcy po rozpoczęciu inwestycji. Nasz harmonogram zakłada, że w ciągu 12 miesięcy zbudujemy całą konstrukcję, którą przez 6 miesięcy będziemy testowali. Po tym okresie ma nastąpić tzw. wdrożenie technologiczne, czyli pierwsze towary przewieziemy za pomocą tego środka transportu.

A ludzie kiedy wsiądą do Hyperloopa?

- Ze względu na brak legislacji oraz potwierdzenia bezpieczeństwa w praktyce, przewidujemy pierwsze przejazdy pasażerskie w perspektywie kolejnych 10-15 lat. W EuroLoop zamierzamy rozpocząć prace nad wersją osobową, dopiero gdy będziemy dysponować w pełni operacyjnym rozwiązaniem do przewozu towarów.

W dalszej części rozmowy:

  • Dlaczego w Polsce warto stawiać na Hyperloopa.
  • Czy koszty jego budowy będą podobne do kosztów budowy linii kolejowych.
  • Co z kosztami operacyjnymi.
  • Na jakich trasach funkcjonowanie Hyperloopa będzie opłacalne.
  • Jak wielu ludzi trzeba będzie zatrudnić do jego obsługi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ślązacy wyślą w świat towary Hyperloopem? Padła data

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!