SLD chce informacji rządu nt. programu naprawy kolei

SLD chce informacji rządu nt. programu naprawy kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

SLD chce, by wicepremier, minister rozwoju regionalnego i infrastruktury Elżbieta Bieńkowska przedstawiła w Sejmie informację na temat programu naprawy sytuacji na kolei. Wniosek ma związek z raportem NIK z kontroli stanu bezpieczeństwa na kolei w latach 2002-12.

Z raportu NIK, który PAP poznała w środę, wynika, że system bezpieczeństwa w ruchu pociągów ma wiele istotnych luk. Izba wytknęła też kolejom wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu infrastruktury, co sprawia, że liczba wypadków na kolei - choć spada - wciąż jest wysoka.

"Dla nas najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa pasażerów - dziennie korzysta z kolei około ćwierć miliona osób. Jak czytamy w raporcie tylko 43 proc. infrastruktury kolejowej jest w dobrym stanie. Bijemy na alarm, to jest ostatni dzwonek. W związku z tymi informacjami, składamy wniosek do pani marszałek Ewy Kopacz, aby na najbliższym posiedzeniu Sejmu pani wicepremier Bieńkowska przedstawiła radykalny plan naprawczy na polskiej kolei" - powiedział na piątkowej konferencji prasowej w Sejmie rzecznik SLD Dariusz Joński.

B. minister transportu, europoseł SLD Bogusław Liberadzki chciałby, aby szefowa resortu infrastruktury i rozwoju regionalnego poinformowała jak widzi funkcjonowanie kolei w najbliższej przyszłości.

Przypomniał, że jeszcze w bieżącej perspektywie budżetowej UE (2007-2013) Polska ma do dyspozycji 4 mld 830 mln euro środków unijnych właśnie na infrastrukturę kolejową i poprawę bezpieczeństwa na kolei.

"Do dzisiaj jest wykorzystane około 15 proc. Chcemy się dowiedzieć, czy to będzie wykorzystane i w jakim stopniu. Czy nie ma zagrożenia, że to, co miało być wykorzystane, zostało źle wykorzystane i efekty są takie, jak widać, czyli nie ma efektów" - podkreślił Liberadzki.

Europoseł zaznaczył, że w nowej perspektywie budżetowej Unii (na lata 2014-20) mamy nową, podobną kwotę. "Czy ma szansę być wykorzystana, na co ma być wykorzystana?" - pytał.

W raporcie NIK z kontroli stanu bezpieczeństwa na kolei w latach 2002-12 odnotowano, że według danych Europejskiej Agencji Kolejowej jedna piąta śmiertelnych ofiar wypadków na kolei w UE ginie na polskich torach, podczas gdy Polacy stanowią zaledwie jedną trzynastą populacji UE.

Według NIK niewystarczający nadzór nad kolejami sprawował zarząd spółki PKP PLK, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, a także minister transportu, który do czasu katastrofy pod Szczekocinami z 3 marca 2012 r. "w niewystarczający sposób podejmował działania w stosunku do nieprawidłowości sygnalizowanych mu przez Urząd Transportu Kolejowego". "Wszystkie wymienione podmioty ocenione zostały przez NIK negatywnie" - czytamy w raporcie.

NIK zauważa, że ostatnio mniej było wypadków kolejowych i poprawia się stan infrastruktury, ale Polska wciąż zajmuje drugie (po Rumunii) miejsce w Europie pod względem liczby wypadków na kolei, a liczba ofiar w poważnych wypadkach kolejowych jest największa w Europie (ponad 10 razy większa niż w Niemczech, czy we Francji). Przyczyną wypadków najczęściej był zły stan torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W stanie dobrym jest ledwie 43 proc. infrastruktury, w dostatecznym - 30 proc., niezadowalającym - 23 proc., a w złym - 4 proc.

Średni wiek używanych w Polsce wagonów przekracza wciąż 25 lat i wynosi w PKP Intercity ponad 26 lat, a Przewozach Regionalnych blisko 33 lata. Średni wiek lokomotyw w Polsce wynosi ponad 29 lat. "Zły stan taboru kolejowego był jedną z przyczyn defektów powstających w trakcie prowadzenia pociągów, co zagrażało bezpieczeństwu ruchu kolejowego" - stwierdza NIK.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: SLD chce informacji rządu nt. programu naprawy kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!