Spór o ciężarówki na A2

Spór o ciężarówki na A2
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jak po grudzie idą negocjacje rządu z Autostradą Wielkopolską. Do końca miesiąca muszą zakończyć się rozmowy dotyczące sposobu pokrywania opłat za przejazd ciężarówek planowanym 108-kilometrowym odcinkiem A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla. Inaczej inwestycja się opóźni.

- By zdążyć w terminie (do 2011 roku), potrzebujemy dwóch lat - mówi w "Rzeczpospolitej" Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej (AW). - Do czerwca musimy mieć zapewnione finansowanie inwestycji, do końca kwietnia konieczne jest więc wynegocjowanie finansowych warunków współpracy z rządem.

Sprawa dotyczy tzw. ryzyka ruchu, czyli sytuacji, w której z trasy korzystałoby niewielu kierowców. Oznaczałoby to mniejsze wpływy do kasy inwestora i problemy ze spłatą kredytu. Oficjalnie AW unika wyjaśnień, jak zamierza wybrnąć z problemu. Nie jest jednak tajemnicą, że najlepszym wyjściem dla AW byłoby przerzucenie ryzyka na rząd i skłonienie go, by płacił co miesiąc ryczałt, niezależnie od ruchu na drodze - czytamy w dzienniku.

Strona rządowa proponuje natomiast podzielić się ryzykiem i forsuje tzw. model mieszany. Wielkość przychodów AW byłaby uzależniona od ruchu na autostradzie, choć rząd gwarantowałby wpływy na minimalnym, określonym poziomie.

Pieniądze wypłacane AW rząd odzyskiwałby od kierowców. Wspomniana nowelizacja ustawy o drogach publicznych (jest już po konsultacjach międzyresortowych) zniesie bowiem winiety. Kierowcy ciężarówek za darmo będą jeździć drogami ekspresowymi, zaczną natomiast płacić za autostrady. Wpływy z tego tytułu trafiać mają na Krajowy Fundusz Drogowy - wyjaśnia "Rz".

Przyjęcie systemu ryczałtowego oznaczałoby, że rząd musiałby wypłacać AW nawet kilkaset milionów złotych rocznie. Takie rozwiązanie zostało już wynegocjowane z GTC na fragmencie autostrady A1 i było przyczyną odebrania jej koncesji przez byłego ministra transportu.

Jeżeli strony szybko nie dojdą do porozumienia, odcinek A2 może być kolejną pozycją na liście inwestycji, z których zakończeniem możemy nie zdążyć do 2012 r. Tuż za odcinkiem ekspresowej trójki z Gorzowa Wielkopolskiego do Nowej Soli (144 km), drogi nr 5 z Poznania do Wrocławia (100 km) i trasą ekspresową nr 17 z Warszawy do Lublina.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Spór o ciężarówki na A2

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!