PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spór o skalę dekarbonizacji w transporcie morskim

Autor: wnp.pl (PS)
11-04-2018 15:35 |  aktualizacja: 11-04-2018 15:36
Spór o skalę dekarbonizacji w transporcie morskim

Porozumienie IMO może nie zostać podpisane, ze względu na rozbieżność w sprawie poziomu dekarbonizacji.

Fot. Shutterstock.com

Świat jest bliski osiągnięcia historycznego porozumienia w sprawie zakończenia wykorzystywania paliw kopalnych w transporcie morskim. Negocjacje w tej sprawie prowadzi Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w Londynie.

Ostateczny tekst ma zostać opracowany jutro, w celu jego prezentacji podczas obrad plenarnych IMO. 
Transport morski jest obecnie odpowiedzialny za 2 procent światowej emisji CO2. Jednak szacuje się, że wraz z jego wzrostem w 2050 roku będzie odpowiedzialny za 20 procent. 

Transport morski czeka na dyrektywy ograniczenia emisji CO2

Projekt porozumienia przedstawiony do aprobaty, w którym zaproponowano różnorodne ścieżki dekarbonizacji sektora, stawia cel, aby ograniczyć emisję CO2 o minimum 50 procent w stosunku do poziomu z 2008 r.

Jednak podczas prac nad projektem porozumienia wielu członków IMO wskazywało, że ten poziom jest jednak niedostateczny, żeby osiągnąć cele porozumienia paryskiego - ograniczenie ocieplenia do 1,5°C.

Członkowie UE, państwa wyspiarskie Pacyfiku i Karaibów oraz niektóre kraje Ameryki Łacińskiej wzywają zatem IMO do przyjęcia strategii zgodnej z celem ujętym w porozumieniu paryskim i ograniczenie emisji w transporcie morskim o 70-100 procent.

Przykładowo, minister środowiska Wysp Marshalla David Paul zagroził, że jego kraj odstąpi od rozmów, jeżeli porozumienie „nie będzie dostatecznie ambitne”. 

Szczyt klimatyczny ONZ w Katowicach ma doprecyzować porozumienie paryskie

Przy tej okazji eksperci śledzący rozmowy w IMO zwracają uwagę na istotny problem. Statki eksploatowane są na co najmniej 20 lat. Zatem budowa i finansowanie jednostek napędzanych paliwami kopalnymi - po roku 2040 będzie „finansowym szaleństwem”.

Oznacza to także rewolucję w technologii napędu i ofercie stoczni.

„50-procentowa redukcja w emisji gazów cieplarnianych będzie wymagać, że większość statków budowanych w latach 30. tego wieku będzie musiała być zeroemisyjna" - powiedział Filip Abbasov, ekspert ds. transportu morskiego w brukselskim think-tanku Transport & Environment. 

W grę wchodzi napęd hybrydowy, gazowy, a w przypadku zeroemisyjności - elektryczny. Przynajmniej, patrząc na to z obecnej perspektywy technicznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 233 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

572 997 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.