Stena Line inwestuje w promy

Stena Line inwestuje w promy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Szwedzki przewoźnik wyda prawie 2 mld zł na promy, które mają pływać do Gdyni.

To był dobry rok dla Steny Line, szwedzkiego przewoźnika promowego. Na trasie Karlskrona - Gdynia, obsługiwanej obecnie przez trzy jego jednostki, dynamika przewozów samochodowych sięgnęła 11 proc., frachtów 13,2 proc., a pasażerskich 3 proc. Ale Szwedzi liczą na więcej. Zapowiadają, że zainwestują 4 mld SEK (1,8 mld zł) w budowę nowoczesnych promów tzw. superferriers, które mają pływać na polsko-szwedzkiej linii. Myślą też o wprowadzeniu na tę trasę dwóch istniejących promów - Stena Hollandica i Stena Britannica - informuje "Puls Biznesu".

Inwestycje Szwedów mają jednak sens tylko wówczas, jeśli w infrastrukturę będą też inwestować porty. Zdobycie unijnego finansowania na inwestycje ułatwi nadanie przez Brukselę połączeniu Gdynia - Karlskrona statusu autostrady morskiej.

Gdyński port jest już zresztą bliski uzyskania unijnego wsparcia i przygotowuje się do inwestycji, które pozwolą na obsługę promów Steny Line, a także innych przewoźników - wyjaśnia "PB".

- Na liście projektów w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko znalazły się trzy planowane przez nas inwestycje: budowa terminalu morskiego wraz z dostępem drogowym i kolejowym, rozbudowa infrastruktury portowej także z dostępem komunikacyjnym oraz modernizacja, czyli pogłębienie o 13,5 m kanału portowego - wylicza Przemysław Marchlewicz, prezes Portu Gdynia.

Trzeciej z wymienionych inwestycji nie było pierwotnie na liście, ale rzutem na taśmę została dopisana. Wartość inwestycji w modernizację kanału to 93,8 mln zł, rozbudowę infrastruktury - 76,2 mln zł. Najdroższy będzie nowy terminal - jego koszt to 314,4 mln zł, w tym fundusze unijne sięgną 239,3 mln zł. Jeśli nowy terminal ma obsługiwać nowe promy Steny Line, musi być gotowy w 2010 r.

- Mamy jeszcze dwa projekty, z którymi chcemy wystartować w konkursie o unijne pieniądze - ujawnia w "PB" Przemysław Marchlewicz. Pierwszy to budowa centrum logistycznego za 18 mln EUR (prawie 65 mln zł), drugi - inwestycje na Nabrzeżu Bułgarskim za 20 mln EUR (72 mln zł).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stena Line inwestuje w promy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!