Strajk pracowników francuskiego transportu

Strajk pracowników francuskiego transportu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

We Francji trwa rozpoczęty we wtorek wieczorem ogólnokrajowy strajk pracowników transportu protestujących przeciw likwidacji przywilejów emerytalnych. Ruch w środę przed południem był poważnie zakłócony, ale negocjacje ze związkami zawodowymi trwają.

W całym kraju kursowało tylko 20-25 proc. pociągów, ale to i tak więcej niż podczas poprzedniego strajku 18 października, kiedy jeździło jedynie 5-10 proc. taboru kolejowego.

W Paryżu ruch był poważnie zakłócony: kursował co piąty pociąg metra, jedynie 15 proc. autobusów, a połączenie przedmieść z Paryżem było bardzo słabe.

Jak twierdzą jednak przedstawiciele komunikacji miejskiej było "lepiej, niż przewidywano".

Jednocześnie w obrębie dużych miast na drogach zanotowano wiele korków; wyliczono, że łącznie w całym kraju samochody stały w korkach mających około 300 kilometrów długości, z czego dwie trzecie w regionie paryskim.

Wielu Francuzów, od kilku dni przygotowanych na "czarną środę", do pracy wybrało się tego dnia na rowerze bądź pieszo; inni zamieszkali w hotelach, w kilka osób jechali jednym samochodem lub autostopem.

Sieć państwowych kolei SNCF poinformowała, że "dużych zakłóceń" w ruchu kolejowym należy spodziewać się w czwartek i "najprawdopodobniej również w weekend"; "normalnie" zaś będą kursowały w tych dniach pociągi europejskie Eurostar i na linii Thalys.

W środę do strajku przystąpili również pracownicy firm energetycznych i gazowych EdF i GdF. Zapowiedzieli, że odetną prąd w biurach rządzącej we Francji partii Unii na rzecz Ruchu Ludowego (UMP) i przeprowadzą akcje pod kryptonimem "Robin Hood", polegające na przywracaniu prądu w gospodarstwach, których nie stać na płacenie rachunków.

Strajki są odpowiedzią sektora transportu publicznego na planowane przez prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego ograniczenie przywilejów emerytalnych dla m.in.: pracowników kolei SNCF, sieci transportu RATP w regionie paryskim, głównego francuskiego producenta energii elektrycznej Edf, producenta gazu GdF, górników, senatorów, parlamentarzystów oraz pracowników Teatru Narodowego i Opery Paryskiej.

Pracownicy kolei mogą przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 37,5 lat, pracownicy państwowi - 39,5, a w sektorze prywatnym - po 40 latach. Zachowanie tych przywilejów będzie w tym roku kosztowało francuskie państwo niemal 5 mld euro.

We wtorek szef centrali związkowej CGT Bernard Tribault zaproponował ministrowi pracy Xavierowi Bertrandowi zorganizowanie negocjacji z zarządami przedsiębiorstw i przedstawicielami administracji państwowej na temat świadczeń emerytalnych w każdej z branży z osobna, a nie - jak do tej pory domagało się CGT - ogólnych negocjacji na ten temat.

Dwie inne centrale Unsa i CFDT przyłączyły się do tej propozycji.
Szef resortu pracy spotyka się w środę ze związkowcami.

Premier Francois Fillon wyraził zadowolenie z faktu, że centrale, które do tej pory nie chciały w ten sposób prowadzić negocjacji, zdecydowały się na to.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Strajk pracowników francuskiego transportu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!