PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sukces PKP: Warszawa-Łódź o dwie minuty szybciej niż przed wojną

Autor: Dziennik
06-05-2008 15:37

Od połowy czerwca podróż pociągiem do Łodzi zajmie warszawiakom 86 minut. To efekt remontu części tej trasy. Specjaliści zwracają jednak uwagę, że teraz nie można jeszcze mówić o dużym sukcesie, gdyż w 1939 roku taka podróż trwała tylko o dwie minuty dłużej.

Kolejarze za naprawę torów, budowę nowych peronów i modernizację przejazdów kolejowych na tej trasie wzięli się prawie dwa lata temu - przypomina "Dziennik". I od tego czasu podróż do Łodzi jest koszmarem. Codziennie kilkanaście tysięcy pasażerów, zanim przejedzie 140 kilometrów, musi w wagonach spędzić aż 126 minut.
Zresztą utrudnienia odczuwają także podróżujący m.in. do Wrocławia, Kalisza, Piotrkowa Trybunalskiego czy Częstochowy. Aby dostać się do któregoś z tych miast, trzeba przejechać przez remontowany odcinek. Zdecydowanie wydłuża to czas spędzony w pociągach - np. do stolicy Dolnego Śląska pośpieszne jadą obecnie aż siedem i pół godziny.

Od połowy czerwca jazda na tej trasie ma już nie przypominać drogi przez mękę. Najszybsze pociągi pospieszne - czyli te, które nie zatrzymują się na stacjach pośrednich - dojadą do Łodzi w 86 minut. O kilkanaście minut skróci się też czas przejazdu do innych miast, np. do Wrocławia.

Kolejarze twierdzą, że to sukces, jednak niezależni eksperci komunikacyjni są bardziej wstrzemięźliwi. Karol Trammer, redaktor naczelny dwumiesięcznika "Z biegiem szyn" sprawdził w starych rozkładach jazdy, że po remoncie będzie jeszcze gorzej, niż było jeszcze kilkanaście lat temu.

- W 1990 roku najszybsze składy pokonywały tę trasę w 86 minut. O jakim więc przyspieszeniu teraz mówimy? - pyta Trammer. I dodaje: - Chyba że zastosujemy porównanie do czasów przed II wojną światową. Wtedy do Łodzi rzeczywiście pociągi jechały dłużej. W 1939 roku podróż zajmowała 88 minut, a więc zaledwie o dwie minuty więcej niż ma wynosić w czerwcu - mówi Trammer.

Remont tej części trasy kosztuje 908 mln zł. Czy warto było je wydawać, skoro nie przyspieszy to znacznie czasu jazdy? Krzysztof Łańcucki, rzecznik Polskich Linii Kolejowych - spółki córki PKP, która zajmuje się infrastrukturą kolejową i inwestycjami - odpowiada bez wahania: - Remont musiał zostać przeprowadzony. Stan torów między Łodzią a Warszawą wymuszał na maszynistach zmniejszanie prędkości, niekiedy nawet do 40 km na godzinę. Poza tym nie mogliśmy pozwolić na to, by odcinać komunikacyjne dwie bardzo ważne aglomeracje.

Rzecznik PLK przypomina jednocześnie, że zakończono dopiero pierwszy etap prac. - Drugi, który obejmie odcinek między Skierniewicami a Warszawą, rozpoczniemy w przyszłym roku. I dopiero po jego zakończeniu pasażerowie odczują znaczącą poprawę podróżowania. Kolej chce, by pociągi trasę z Warszawy do Łodzi pokonały w 65 minut - tłumaczy Krzysztof Łańcucki.

Kolejarze tak zaplanowali prace, że stanie się to dopiero w 2012 roku. - Dzięki temu, że mamy więcej czasu, pasażerowie mniej odczują skutki prowadzonych prac - zapewnia Łańcucki.

Czy tak będzie - nie wiadomo. Pewne jest natomiast to, że ze względu na drugi etap prac (pochłonie prawie tyle samo co pierwszy) pociągi do Łodzi znów pojadą trochę wolniej.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.