XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Szansa na normalny tor na Ukrainę

Szansa na normalny tor na Ukrainę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pociągiem na EURO 2012 bez odprawy na granicy z Ukrainą, a potem po normalnym torze do Lwowa? Projektem interesuje się EBOR.

Żeby dojechać koleją do Lwowa, trzeba dzisiaj odczekać swoje na granicy (odprawa paszportowa i dopasowanie rozstawu osi pociągu do rozmiaru torów na Ukrainie). Być może za kilka lat uda się uniknąć tych problemów - czytamy w "Pulsie Biznesu".

- Od granicy z Polską w kierunku Lwowa biegnie 40 km zwykłego toru, zbudowanego jeszcze przed II wojną światową - mówi informator "PB".

Pierwotnie zakładano, że wystarczy wymienić tory wraz z podsypką i podkładami. Teraz wiadomo, że trzeba rozebrać cały nasyp, po którym biegną. To tylko część pracy. Pomysł jest taki, żeby linię pociągnąć w kierunku Lwowa, gdzie na potrzeby połączenia z Polską zostałby zbudowany drugi, nowy dworzec kolejowy - napisał "PB".

- Obowiązywałyby na nim takie same zasady, jak na lotnisku. Na dworcu znajdowałby się urząd celny, by podróżni z Ukrainy mogli przejść odprawę tuż przed wejściem do pociągu, a nie na granicy - wyjaśnia rozmówca dziennika.

Pomysł budowy linii do Lwowa był już konsultowany z wiceministrem transportu w rządzie poprzedniej koalicji. - Otrzymałem informację, że inwestycją zainteresowany jest prywatny kapitał, zdaje się amerykańskiego pochodzenia. Odniosłem się do pomysłu życzliwie i wstępnie zapewniłem o poparciu resortu. Sprawa nie miała jednak dalszego ciągu - mówi Mirosław Chaberek, były wiceminister odpowiedzialny za kolejnictwo.

Rozmówcy "Pulsu Biznesu" tłumaczą, że stało się tak z powodu wyborów w Polsce i na Ukrainie. Warto było zaczekać. Zmiana ekipy rządzącej, przynajmniej za wschodnią granicą, może wyjść planowanej inwestycji na dobre, bo poprzednia obsada resortu kolejnictwa w Kijowie niechętnie zapatrywała się na ten pomysł.

Projekt wciąż znajduje się w fazie luźnych konsultacji, chociaż nabiera coraz bardziej realnych kształtów. Trafił m.in. na biurko Kazimierza Marcinkiewicza, dyrektora w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju. - Inwestycja zapowiada się interesująco. Linia kolejowa mogłaby odegrać ważną rolę w usprawnieniu ruchu pasażerskiego i towarowego - mówi Kazimierz Marcinkiewicz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szansa na normalny tor na Ukrainę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!