PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

"Szepczący odrzutowiec" Airbus A220 wyje przy lądowaniu

Autor: WNP.PL/PIM
07-11-2018 20:00 |  aktualizacja: 07-11-2018 19:17
"Szepczący odrzutowiec" Airbus A220 wyje przy lądowaniu

Lądujące samoloty są za głośne dla mieszkańców Zurychu.

Fot. Airbus

Mieszkańcy Zurychu narzekają na nowe samoloty Airbusa, które miały o połowę zmniejszyć hałas w rejonie lotniska. Podczas lądowania przy pracy na niskiej mocy silniki wydają czasem nietypowe dźwięki. Z kolei NASA zapowiada zredukowanie hałasu przy lądowaniu samolotów o ponad połowę.

  • Hałas lądującego samolotu zdaniem mieszkańców przypomina odgłosy... orek.
  • Firmy lotnicze pracują nad zmniejszeniem hałasu powodowanego przez samoloty.
  • Najnowsze rozwiązania testowane przez NASA pozwalają zmniejszyć hałas podczas lądowania o 70 proc.
Airbus chwali się, że wprowadzone ostatnio samoloty, takie jak A350 XWB i A320neo ustanawiają nowe standardy hałasu – w porównaniu z poprzednimi generacjami samolotów emitowany przez nie hałas ma być o połowę niższy, co znacznie poprawi warunki życia mieszkańców dzielnic sąsiadujących z lotniskami.

Model A220, zwany Whisperjet, czyli szepcącym odrzutowcem, także zapowiadany jako o połowę cichszy od poprzednich, zdaniem mieszkańców okolic lotniska w Zurychu powoduje jeszcze większy hałas, przypominający dźwięki wydawane przez orki. – To miał być tymczasowy efekt, ale nie zniknął nawet po upływie 9 miesięcy – powiedział Klaus Stoehlker, rzecznik Zurychskiej Fundacji Przeciwko Lotnictwu.

Rzeczniczka lotniska powiedziała dziennikarzom Bloomberga, że hałas utrzymuje się w granicach przewidzianych prawem norm, a kilkusekundowy dźwięk, który powoduje wzburzenie mieszkańców także nie jest głośniejszy niż powodowane prze inne samoloty. Airbus i szwajcarski przewoźnik są w kontakcie z firmą Pratt & Whitney, producentem silników, która analizuje hałas i stara się ustalić jego przyczyny.

Według firmy dźwięk pojawia się czasami, kiedy przy niskiej mocy pilot zmienia położenie przepustnicy. Podkreśla jednak, że całkowity ślad akustyczny odrzutowca nadal stanowi 75-procentową poprawę w porównaniu ze starszymi samolotami.

Czytaj także: Airbus ma nowy samolot - model A220

Problem nie jest tak błachy, jak by się mogło wydawać – A220 był reklamowany jako idealny do obsługi lotnisk, które są zobowiązane do ograniczania emisji hałasu. Przelot samolotu generuje hałas, który ma na ziemi 80-110 dB, a na lotnisku, gdzie do odgłosu silnika dochodzi jeszcze dźwięk toczących się opon i opływania przez powietrze wysuniętych podwozi, często natężenie hałasu przekracza 110 dB.  Hałas przekraczający granicę bólu u człowieka to zwykle około 90 dB.

KOMENTARZE (3)

  • Auto54N 2018-11-08 08:35:35
    Czyli planują 3dB(A) mniej? Wystarczy, że będą dwa razy rzadziej latać.
  • Yogi 2018-11-08 10:26:00
    "Problem nie jest tak błachy..."- Panowie Redaktorzy litości !!!!
  • Jan 2018-11-08 10:45:57
    Głupi Ci Szwajcarzy! Jak zablokują lotnisko, to wszyscy będa do nich przyjeżdżać samochodami. W związku z tym zablokują samochody. Wtedy ludzie przesiadą się na pociagi. Ale ile to hałasu z takiego torowiska. Więc na koniec po Szwajcarii będziemy poruszać sie pieszo... Co to za naród!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.146.195.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 473 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

566 080 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.