PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szlak kolejowy z Chin do Europy może ominąć Polskę

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-12-2017 12:32 |  aktualizacja: 18-12-2017 16:31
Szlak kolejowy z Chin do Europy może ominąć Polskę

Dziś fakty przemawiają za tym, by organizatorzy przewozów z Azji szukali alternatywnej drogi tranzytu kolejowego z omijaniem Polski.

Fot. mat. prasowe.

W związku z ograniczoną przepustowością infrastruktury kolejowej w Polsce na trasie z Azji niezbędne jest do poszukiwanie „alternatywnych punktów wjazdu do Europy”. Jednym z nich może stać się Kaliningrad. Jak zasadna jest groźba ograniczenia tranzytu z Azji przez Polskę?

  • W tym roku średnia prędkość pociągów tranzytowych z Chin do Europy na trasie przez Kazachstan i Rosję wzrosła do 1000 km/dobę (42 km/godz.).
  • Plany zwiększenia tej prędkości napotykają na problem wąskich gardeł na liniach kolejowych i przejściach granicznych, w tym w Polsce. Stan ten utrzyma się przez 3-4 lata i niektórzy nakłaniają do zmiany kierunku tranzytu.
  • O wyborze trasy nie decydują jednak przewoźnicy, lecz zleceniodawcy, czyli chińscy operatorzy działający w imieniu i na rachunek tamtejszych prowincji i miast.
Powyższe oświadczenie złożył Kanat Ałpysbajew, prezes Kazachstan Temir Żoły (KTŻ - Koleje Kazachstańskie), podczas spotkania w ub. tygodniu z przedstawicielami Kolei  Rosyjskich (RŻD).

Według jego wypowiedzi, w tym roku średnia prędkość pociągów tranzytowych z Chin do Europy wzrosła do 1000 km/dobę. W planach spółki OTLK, która obsługuje przewozy na odcinku z Chin do Białorusi (udziały mają w niej KTŻ i RŻD) jest zwiększenie tej prędkości do 1100 km/dobę (46 km/godz.).

W tym właśnie kontekście Ałpysbajew wskazał infrastrukturę kolejową w Polsce, jako jedyny zresztą przykład ograniczający plany zwiększenia prędkości pociągów kontenerowych.

Przewozy trasą nr 1

Przy okazji spotkania przekazano informację, że trasą przez Kazachstan i Rosję z Chin przewieziono koleją w okresie styczeń - listopad 2017 roku 175 tys. TUE, a do końca roku wzrosną one łącznie do 200 tys. TEU.

Najkrótsza droga z zachodnich Chin do Europy prowadzi przez przejście graniczne Alataw Shankou (Chiny) - Dostyk (Kazachstan; odcinek kazachski wynosi liczy ok. 2800 km). Nazywana jest ona czasami trasą transkontynentalną numer 1.

Oprócz niej istnieją połączenia z Chin do Europy: przez Mongolię i Rosję, jednak jest ona wykorzystywana sporadycznie, ze względu na jeden tor oraz z północnych Chin (przejście Manzhouli) bezpośrednio do Rosji (Zabajkalsk).

Według przedstawionych przez KTŻ prognoz do 2020 roku trasą numer 1 będzie się wozić nie mniej niż 800 tys. TUE z Chin do Europy.  Zakładając, że każdy pociąg będzie woził ok. 35 FEU (kontener czterdziestostopowy), a w przeliczeniu - 70 TEU (kontener dwudziestostopowy), do obsługi tego wolumenu będzie potrzeba uruchamiać ponad 11,4 tys. pociągów rocznie.  Na dobę będzie przejeżdżać 30-31 pociągów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 834 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.