38-kilometrowa linia kolejowa, łącząca międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, nie powstanie w całości - jak początkowo zakładano - przed Euro 2012 - wynika z informacji przedstawicieli PKP.
Takie dane przedstawił podczas czwartkowej konferencji "Euromonitor" na Stadionie Śląskim w Chorzowie Zbigniew Młokosiewicz z katowickiego oddziału Polskich Linii Kolejowych PKP. Cykl konferencji "Euromonitor" służy bieżącej ocenie stanu przygotowań Polski do Euro 2012. Śląskie władze zabiegają, by chorzowski stadion był jedną z aren piłkarskich zmagań.
"Największe zagrożenia związane z realizacją projektu połączenia kolejowego z lotniskiem to, obok braku gwarancji finansowych, przedłużające się procedury przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej oraz czasochłonne procedury administracyjne, związane z przygotowaniami do budowy" - ocenił Młokosiewicz.
Jak powiedział, ogłoszony w maju przetarg na wykonawcę dokumentacji utknął z powodów formalnych. 3 października jedna z uczestniczących w nim firm złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Od jej rozpatrzenia zależy tempo kontynuowania rozmów z oferentami.
Największym problemem jest jednak finansowanie. Kilka lat temu w rządowych opracowaniach na projekt zapisano 30 mln euro. Gdy na początku tego roku sporządzono dokładną kalkulację, całość wyceniono na 330 mln euro, czyli 1 mld 234,2 mln zł. Takich pieniędzy nie zapisano na ten projekt w żadnym programie infrastrukturalnym.
"W ramach programu Infrastruktura i Środowisko mamy do dyspozycji 107,81 mln zł, w tym 69 mln zł ze środków UE. Dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zobowiązały się do przeznaczenia ponad 68 mln zł na dokumentację i przygotowania. Jednak w chwili obecnej wciąż nie mamy gwarancji finansowych na realizację całego zadania" - poinformował Młokosiewicz.
Jeżeli uda się znaleźć środki, pierwsza faza budowy rozpoczęłaby się w czerwcu 2010 roku i trwała do kwietnia 2012 roku, a więc 24- kilometrowa część linii gotowa byłaby przed Euro 2012. To odcinek z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie do Pyrzowic.
Druga faza, czyli odcinek z Katowic, przez Chorzów Batory do Bytomia Rozbarku, byłaby realizowana po mistrzostwach lub w ich trakcie. Do czasu wybudowania nowego szlaku kolejowego między Chorzowem a Bytomiem (8 km), pociągi jeździłyby obecnym szlakiem, a więc odpowiednio wolniej, na równi z innymi pociągami.
Jeżeli projekt będzie zrealizowany w docelowym kształcie, podróż z centrum Katowic na lotnisko ma trwać pół godziny. Maksymalna prędkość pociągu ma wynosić 160 kilometrów na godzinę.
Przedstawiciele PKP poinformowali w czwartek również o innych projektach kolejowych, realizowanych na Śląsku w ramach przygotowań do Euro 2012. Modernizowane będą m.in., oprócz kompleksowej przebudowy obszaru dworca w Katowicach, także dworce w Chorzowie i Chorzowie Batorym. Na nowy tabor samorząd woj. śląskiego ma przeznaczyć 160 mln zł.