PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szybka Kolej Miejska dojedzie na Okęcie

Autor: Gazeta Wyborcza
26-03-2008 10:33

Zarząd Warszawy zdecydował, że z centrum do nowej podziemnej stacji koło lotniska na Okęciu pojadą nowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Żeby nie tracić czasu, ratusz zrezygnował z szukania innego przewoźnika w przetargu.

Ponad pół roku narad między ratuszem a Zarządem Transportu Miejskiego i wreszcie zapadła decyzja: nie będzie przetargu na obsługę nowej trasy kolejowej z Okęcia do centrum. Urzędnicy wahali się, czy powierzyć ją np. Kolejom Mazowieckim (podlegają marszałkowi województwa) albo prywatnemu przewoźnikowi, który zaproponowałby konkurencyjne stawki - pisze stołeczna "Gazeta Wyborcza".
Postawili na Szybką Kolej Miejską, której pociągi kursują dziś na linii między Pruszkowem a Sulejówkiem przez linię średnicową w centrum Warszawy. - Przesądził głównie brak czasu na zorganizowanie przetargu i wybór innego przewoźnika - usłyszeliśmy od szefa ZTM Leszka Ruty. Zapowiedział, że w najbliższych dniach podpisze umowę z SKM, w której ratusz zagwarantuje swojej spółce pieniądze na wożenie pasażerów przez najbliższe 15 lat. Rada Warszawy zgodziła się na to na ostatniej marcowej sesji.

- W ciągu miesiąca powinniśmy ogłosić przetarg na dostawę wagonów - powiedział "Gazecie" prezes SKM Leszek Walczak. ZTM określi w umowie ich parametry, tak by nowe składy sprawdzały się w ruchu aglomeracyjnym. Muszą mieć duże przyspieszenie i krótką drogę hamowania. Powinny rozwijać prędkość do 160 km na godz. Nie ma więc mowy, by były to obecne składy SKM, które fabryka Newag w Nowym Sączu przerobiła naprędce przed wyborami prezydenckimi w 2005 r. ze starych wycofanych wagonów.

W nowych siedzenia - podobnie jak w metrze - zostaną rozmieszczone wzdłuż ścian (tyłem do okien). Żeby pasażerowie sprawnie wsiadali i wysiadali, ZTM chce, by w każdym wagonie były przynajmniej trzy pary drzwi. Podkreśla też ich "podwyższony standard wykończenia", m.in. brak przedziałów i podłogę o wysokości przystosowanej do peronów, kamery monitorujące bezpieczeństwo podróżnych i klimatyzację.

Miasto zakłada, że SKM kupi 13 nowoczesnych pociągów. Osiem z nich miałoby ok. 100 m i składało się z sześciu wagonów. Pięć krótszych jeździłoby w porach mniejszego natężenia ruchu. Wszystkie składy dojadą z Okęcia przez Dworzec Śródmieście do Dworca Wschodniego, dalej część z nich skręci do Otwocka, a część przez Legionowo do planowanego lotniska w Modlinie. Dodatkowo SKM zamierza kupić pięć pociągów na obecną trasę z Pruszkowa do Sulejówka.

Urzędnicy muszą się jednak mocno spieszyć, żeby ich plany ziściły się zgodnie z obietnicami, czyli w grudniu 2009 r. Wyprodukowanie nowych wagonów zajmuje bowiem przynajmniej półtora roku. - Czasu jest rzeczywiście mało, ale powinniśmy jeszcze zdążyć - uważa prezes Walczak.

Gdyby się nie udało, Warszawie grozi kolejny blamaż związany z Okęciem. Teraz jest tam gotowa podziemna stacja kolejowa, ale brakuje do niej torów - półtorakilometrowy łącznik z linią radomską jest dopiero projektowany.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.