Rząd Niemiec zakłada do 2023 r. zmniejszenie od około 40 do 45 proc. opłat za dostęp przewoźników towarowych do infrastruktury kolejowej. Wiąże się to m.in. z dozwoloną pomocą publiczną, o co rząd wystąpił do Komisji Europejskiej, a ta udzieliła zgody. Poprawa konkurencyjności transportu kolejowego była warunkiem umowy koalicyjnej z 2018 r.
- Wyższe koszty korzystania z infrastruktury kolejowej niż transportu drogowego z infrastruktury drogowej są jednym z czynników niższej konkurencji kolei i barierą w przyciąganiu masowego klienta.
- Przepisy UE określają różne sposoby przekazania pomocy przedsiębiorstwom kolejowym, a jednym z nich jest obniżenie opłat w kosztach dostępu do infrastruktury.
- Rząd Niemiec będzie rekompensował do 2023 r. przewoźnikom korzystającym z infrastruktury kolejowej stawki dostępu do niej, których wysokość jest równoważna niższym kosztom zewnętrznym transportu kolejowego niż drogowego.