PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ten port pokazuje, jak bardzo pokpiliśmy sprawę. Rzeka daje im więcej, niż nam cały Bałtyk

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-04-2018 13:30 |  aktualizacja: 16-04-2018 13:38

Śródlądowy port w Duisburgu w Niemczech, największy tego typu w Europie, przeładował w 2017 roku 130,6 mln ton, tj. o 2,5 mln ton mniej (o 1,9 proc.) w porównaniu z 2016 rokiem. To jednak dużo więcej niż przeładowały w ub. roku wszystkie polskie porty morskie (87,3 mln ton). Przychody zarządu Duisburger Hafen AG (Duisport) wyniosły w ub. roku 250 mln euro.

Port zajmuje 1550 ha. W jego obrębie działa m.in. 21 terminali, w tym 8 kontenerowych, istnieje 200 km linii kolejowych oraz magazyny o powierzchni 2 mln m kw. Operuje tam ok. 300 firm logistycznych, przetwórstwa przemysłowego i usług.

Porównanie

Jeszcze w latach 30. minionego wieku port rzeczny w Gliwicach był w stanie konkurować wolumenem przeładunków z Duisburgiem. Po wojnie drogi rozwoju obu portów, jak i ogólnie żeglugi śródlądowej w Polsce i Niemczech, diametralnie się rozjechały.

„Niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki skanalizowane, swobodnie płynące, kanały), jak i parametrów żeglugowych (zbyt małe wymiary śluz, zbyt mała głębokość i szerokość szlaku, niski prześwit mostów), powoduje, że żegluga śródlądowa odgrywa marginalną rolę w polskim systemie transportowym” – stwierdza GUS.

Według jego najnowszych danych, w 2016 r. barkami i innymi jednostkami pływającymi po rzekach przewieziono w Polsce 6,2 mln ton ładunków oraz wykonano 832,4 mln tkm pracy przewozowej. Udział transportu śródlądowego w przewozie ładunków ogółem zmniejszył się z 0,8 proc. w 2000 r. do 0,3 proc. w 2016 r.

Obecny rząd przyjął działania w celu przywrócenia żeglugi na polskich rzekach i zwiększenia wolumenu przeładunków w portach śródlądowych. Pierwszym ważnym krokiem są „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-20 z perspektywą do roku 2030”, jakie rząd przyjął w 2016 roku.

Rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych

Jest to baza dla strategii rewitalizacji: Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW), przywrócenia żeglowności Wisły na odcinku od Warszawy do Gdańska oraz połączenia Wisły i Bugu z drożnymi szlakami wodnymi na Białorusi i Ukrainie.

Strategia obejmuje też budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę, jak również połączenia kanałami szlaków wodnych: Odra-Łaba-Dunaj.

Rozpisane zostały studia wykonalności dla ODW (mają być gotowe pod koniec 2018 r.) oraz dla całej Wisły (opracowanie – w połowie 2020 r.).

KOMENTARZE (11)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 404 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.