TOR: należy dostosować prawo do nowej sytuacji na rynku przewozu osób

TOR: należy dostosować prawo do nowej sytuacji na rynku przewozu osób
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Polsce należy wypracować efektywne rozwiązania dostosowujące prawo do nowej sytuacji na rynku przewozu osób. Nowe regulacje powinny m.in. wesprzeć konkurencję oraz mieć na uwadze interes konsumenta - wynika z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

W dokumencie "Perspektywy zmian na rynku nieregularnego transportu publicznego" eksperci TOR przypominają, że "na rynku transportu pasażerskiego realizowanego samochodami osobowymi od lat funkcjonują odrębne formy usług przewidzianych w ustawie o transporcie drogowym, w tym tradycyjne taksówki, przewozy okazjonalne oraz przewóz osób samochodami osobowymi". Te obszary działalności gospodarczej przechodzą w ostatnich latach poważną transformację, która jest wywołana m.in. postępem technologicznym, pojawieniem się nowych modeli biznesowych, takich jak Uber czy Taxify, czy też ewoluującymi oczekiwaniami konsumentów - wyliczono w raporcie.

Według twórcy dokumentu Tadeusza Syryjczyka władze powinny "zauważyć, że powstają nowe nisze rynkowe i obszary działania", które istnieją obok konwencjonalnych środków transportu, takich jak taksówki. W ocenie partnera w Zespole Doradców Gospodarczych TOR "duża część polskiego porządku prawnego była tworzona w ten sposób, aby uniemożliwić pracę +półetatowcom+, jak kiedyś nazywano tych ludzi, którzy chcieli swoimi samochodami wozić pasażerów, niekoniecznie w sposób zawodowy, ale w ten sposób chcąc wyjść z bezrobocia, a jednocześnie wypełnić lukę jaka była na rynku". Stąd wymogi prawne posiadania np. taksometru, specjalnych oznaczeń pojazdu, czy światła na dachu - wylicza Syryjczyk w rozmowie z PAP. W jego ocenie "nie wszystkie z tych wymagań służyły dobru klienta". Wiele z nich było absurdalnych i miały zapobiec konkurencji - ocenił.

Podkreślił, że ten stan rzeczy można przełamać "niewielkimi korektami w istniejącej ustawie". Odniósł się tym samym do regulacji dotyczącej transportu drogowego z 2001 roku.

"Trzeba ją tak ukształtować, aby była proporcjonalna zasada praw i obowiązków tzn., że ktoś deklaruje pracę ciągłą, jest taksówkarzem, ma oznaczenia i taksometr. Ktoś inny z kolei posługuje się platformą, którą płaci bezgotówkowo, w której jedyną formą rekrutacji jest właśnie ta platforma. W związku z tym są różne formy uwiarygodniania kierowcy. W pierwszym wypadku to egzamin, dopuszczenie, licencja, a w drugim platforma, która zawiera oceny klientów, w związku z czym eliminuje osoby nieprzydatne do tej pracy" - podkreśla. Syryjczyk dodał, że można wprowadzić rozwiązania elastyczne, "które nie zamykają tej działalności, która jest, a jednocześnie otwierają rynek na nową". Zmiany powinny też wziąć pod uwagę rekomendację Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z maja 2016 roku, w której zauważono potrzebę sprzyjania rozwojowi "innowacyjnych i pożądanych przez konsumentów usług".

Według Syryjczyka w najbliższych latach w Polsce będzie rosła rola transportu publicznego w związku z coraz większym zatłoczeniem miast, a szczególnie ich centrów, oraz brakiem miejsc parkingowych.

"Ten problem może być rozwiązany przez transport zbiorowy, gdzie w ogóle nie ma tego problemu (braku parkingów - PAP), albo przez transport publiczny indywidualny, który nie wymaga parkowania. (…) Po dowiezieniu pasażera do centrum miasta taki samochód znika, nie zajmuje tam przestrzeni, tak jak ma to miejsce w przypadku pojazdów prywatnych". Drugim kierunkiem rozwoju będą "indywidualne formy korzystania z nie swojego samochodu, czyli obok taksówek będą także platformy" - podkreślił Syryjczyk.

"W różnych miejscach są różne koszty transportu zbiorowego i indywidualnego, i to będzie mieć decydujące znaczenie. Myślę, że w wielkich miastach czeka nas to samo, co przeżyły kraje, w których procesy te zaszły. (…) Tam wszędzie się okazało, że jest problem centrów miast i występuje konieczność poszukiwania alternatywy zarówno w transporcie publicznym zbiorowym, jak i właśnie w formach, które nie obciążają miejsc parkingowych" - podsumował Syryjczyk.

W związku z tym w raporcie TOR zwrócono uwagę, że ewentualne próby ograniczenia działania czy eliminacji nowych modeli biznesowych byłyby zabiegiem "antyinnowacyjnym i antykonkurencyjnym".

"Byłoby to sprzeczne z generalną polityką Rządu RP i Komunikatem UE dotyczącym platform oraz gospodarki współpracy (ang. collaborative economy). Jednocześnie blokowałoby to potencjał gospodarczy, jaki elastyczne formy świadczenia usług mogą mieć dla realizacji celów zdefiniowanych w +Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju+ przyjętego przez Radę Ministrów w lutym 2016 roku" - czytamy w dokumencie.

"Widzimy w ekonomii współpracy szansę - jej rozwój pokazał, co jest dla ludzi ważne w dziedzinie transportu - chcą się przemieszczać z punktu A do punktu B. Ministerstwo cyfryzacji musi przy tym dbać o szanse polskich przedsiębiorców i branży ICT w obszarze rozwoju pojazdów autonomicznych. Równie istotne jest zabezpieczenie interesów i prywatności konsumentów korzystających z aplikacji i platform oferujących dostęp do usług transportowych" - powiedział z kolei dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Analiz w resorcie cyfryzacji. (PAP)

Materiał powstał we współpracy z H+K Strategies.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: TOR: należy dostosować prawo do nowej sytuacji na rynku przewozu osób

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!