Towar z okradanych na poczcie paczek trafia na internetowe aukcje

Towar z okradanych na poczcie paczek trafia na internetowe aukcje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Plaga urosła na tyle, że Urząd Komunikacji Elektronicznej zażądał właśnie od Poczty Polskiej wprowadzenia wyrywkowych kontroli osobistych i rewizji szafek pracowników, a nawet doświetlenia magazynów.

Paczki giną tak jak w przypadku pani Ewy z Wrocławia, która sprzedaje w sieci biżuterię i niedawno zainwestowała w eleganckie naklejki z logo i adresem swojej strony - czytamy w "Gazecie Wyborczej". - Wcześniej koślawe paczki owinięte w papier pakowy i krzywo oklejone brązową taśmą nie zginęły mi nigdy. Za to teraz pudełeczka z napisem wskazującym, że w środku jest biżuteria, i owszem - mówi się Ewa.

Oficjalnie Poczta przyznaje, że w 2007 r. zaginęło jej ponad 200 tys. przesyłek. To 0,3 proc. zrealizowanych przez operatora wszystkich usług powszechnych. Jednak wielu zaginięć klienci nie zgłaszają, więc rzeczywista skala może byc kilku- a nawet kilkunastokrotnie większa. W dodatku Poczta nie uwzględnia 80 proc. reklamacji.

Po niedawnej kontroli UKE stwierdził, że Poczta ma poważny problem z pilnowaniem przesyłek. Na internetowych forach można przeczytać, że najczęściej "giną" paczki z zagranicy. Zdarza się też, że znikają pieniądze wysyłane przez emigrantów do krewnych w kraju - pisze "Gazeta Wyborcza".

Plaga pocztowych, mówiąc eufemistycznie, zaginięć dotyczy też milionów Polaków handlujących na aukcjach internetowych typu Allegro.pl czy eBay.

- Przesyłki z brytyjskich sklepów często przychodzą otwarte. Firmowe pudełko rozcięte jest na krawędzi, całość obwiązana białą plastikową taśmą z adnotacją "przesyłka nadeszła uszkodzona". Nadeszła, jasne. Naprężenia materiału były i sama pękła - ironizuje czytelniczka, która miesięcznie odbiera co najmniej kilka przesyłek z zagranicy. Często brakuje w nich jednego albo dwóch zamówionych przedmiotów, mimo że zagraniczny sklep zaklina się, że wysłał wszystko.

- Problem jest zauważalny - mówi Patryk Tryzubiak z serwisu aukcyjnego Allegro.pl. - Dość często dostajemy od użytkowników sygnały, że kupiony towar nie dotarł, choć sprzedawca wiarygodnie się usprawiedliwia i ma potwierdzenie, że go wysłał. Wtedy wszystko wskazuje, że towar zaginął na poczcie. Radzimy wówczas jak najszybciej składać reklamację.

Pocztowo-internetowe koło zamyka się tak, że skradzione paczki i przesyłki zaskakująco często trafiają... na aukcje w sieci. "Właśnie przeżyłam szok!!! Na Allegro pojawiły się staniki, które kiedyś zamówiłam w Brastopie i do mnie nie doszły, a także stanik, który kupiłam na giełdzie od Brytyjki. Z Brastopu nie dostałam przesyłki, więc poprosiłam o powtórną wysyłkę - też nie doszło" - wścieka się na forum portalu Gazeta.pl niejaka Bajgla. Poznać towar było łatwo, bo staniki były unikalne - Bajgla, najwyraźniej sowiciej obdarzona przez naturę, zamawiała nietypowy rozmiar 28FF.

- Po zgłoszeniu o skradzionym towarze przyjrzymy się aukcji, ale musimy mieć więcej przesłanek, aby ją usunąć - mówi Łukasz Jadachowski, szef polskiego eBay. - Zalecamy zgłaszanie się w takich sytuacjach jak najszybciej na policję. Gdy informację otrzymamy od policji, aukcję usuniemy natychmiast. To samo mówi Patryk Tryzubiak z Allegro.

Policja - ponieważ w grę wchodzą zazwyczaj niewielkie kwoty - postępowania od razu umarza. A użytkownicy na policję zgłaszają się rzadko.

Sytuację mogłoby poprawić pojawienie się na Poczcie systemu do elektronicznego śledzenia przesyłek. Wtedy byłoby wiadomo przynajmniej, gdzie list czy paczka zniknęły - pisze "Gaeta Wyborcza".

Budowa takiego systemu trwa już od kilku lat, gotowy ma być zaś dopiero na koniec przyszłego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Towar z okradanych na poczcie paczek trafia na internetowe aukcje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!