XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Tramwaje - rynek wschodzący

Tramwaje - rynek wschodzący
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Obecnie po Polsce jeździ ok. 3300 tramwajów. Większość z nich wymaga wymiany, bo są to najczęściej pojazdy 20-30 letnie.

W nadchodzących latach nasz kraj będzie interesującym miejscem dla producentów tramwajów - pisze "Rynek Kolejowy". Przetargi na pozyskanie nowych pojazdów ogłosiły Warszawa, Gdańsk i Poznań. Otwarcie ofert na dostawę 186 tramwajów dla stolicy już 12 marca.

Zamawiający najczęściej domaga się odpowiedniego doświadczenia od oferentów Z tego względu w przetargu warszawskim do złożenia ofert nie dopuszczono Solarisa i Fabryki Pojazdów Szynowych z Poznania. Obie firmy nie mogły pochwalić się samodzielnym wyprodukowaniem co najmniej piętnastu wagonów tramwajowych całkowicie niskopodłogowych. - Solaris, jako jeden z uczestników konsorcjum budującego tramwaje dla MPK Kraków, spełniał powyższy warunek jednak nie protestował, chcąc uniknąć opóźnienia ważnej i potrzebnej Warszawie inwestycji – twierdzi Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa. FPS złożył protest, ale został on odrzucony.

Podobnie było w przypadku przetargu na 40 niskopodłogowców dla Poznania. Tam zamawiający określił, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się ci producenci, którzy w okresie ostatnich 3 lat wykonali dostawę minimum 10 tramwajów niskopodłogowych, w tym co najmniej 5 tramwajów w jednym zamówieniu do jednego odbiorcy. Takie postawienie sprawy wywołało protesty ze strony Solarisa i FPS. - Sprawa jest precedensowa, jesteśmy firmą z doświadczeniem, również jeżeli chodzi o produkcję tramwajów, posiadamy bogate zaplecze techniczne, a jednak nie możemy wejść z nowym wyrobem na rynek – twierdzi Filip Prętki z FPS.

- Pozostaje nam jedynie droga odwoławcza. Chciałem nadmienić, że każda wielka firma zagraniczna znajdowała się kiedyś w podobnej sytuacji jak nasza i również próbowała wejść na rynek z prototypem. A jak jest u nas? – pyta Prętki. - Nasza dotychczasowa praktyka pokazuje, że jest zupełnie na odwrót i następuje eliminacja wielu firm już na samym starcie. I tu należy ponownie zastanowić się nad zmianą Prawa Zamówień Publicznych, które nadal jest nie doskonałe w tym względzie – twierdzi Prętki. Protest złożony przez FPS w tym przetargu, został odrzucony.

Ostatecznie, w przetargu na tramwaje dla Warszawy, dopuszczono do II etapu: konsorcjum Alstom-Konstal Chorzów – Alstom Transport, Bombardier Transportation, PESA Bydgoszcz, Siemens, Stadler oraz konsorcjum AnsaldoBreda – Newag. - Przez to, że przetarg jest dwustopniowy i kwestia dopuszczenia do udziału jest już wyjaśniona, w drugim etapie będziemy oceniać wyłącznie oferty na model tramwaju. Spodziewamy się, że taki tryb pozwoli na szybsze podpisanie umowy – mówi Grzegorz Madrjas z Tramwajów Warszawskich.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tramwaje - rynek wschodzący

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!