45 nowych tramwajów powinno pojawić się na torach Górnego Śląska i Zagłębia do połowy 2020 r. Rozpoczynająca procedury ich zakupu spółka Tramwaje Śląskie zakłada możliwość rozszerzenia zamówień o 10 pojazdów – do dostarczenia w kolejnych dwóch latach.
Planując zakup nowych wozów, Tramwaje Śląskie wiosną tego roku przeprowadziły tzw. dialog techniczny z kilkoma potencjalnymi dostawcami. Ta procedura miała dać przewoźnikowi wiedzę, m.in. jak optymalnie określić w zamówieniach przetargowych założenia konstrukcyjne planowanych do kupienia tramwajów i jak przygotować same przetargi.
Ostatecznie spółka ogłosiła dwa postępowania. Jedno z nich zakłada zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (8 jednokierunkowych i 2 dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Drugie obejmuje zakup 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m.
Zamawiane tramwaje nie będą klimatyzowane w części pasażerskiej; klimatyzacja obejmie tylko kabiny motorniczych.
W pierwszym przetargu Tramwaje Śląskie zastrzegają prawo opcji zamówienia do 5 kolejnych takich samych tramwajów jednoczłonowych, jednokierunkowych. Prawo opcji w drugim postępowaniu obejmuje do 5 kolejnych identycznych tramwajów 25-metrowych.
Kryteriami oceny ofert w przetargu na tramwaje jednoczłonowe będą: cena w 77 proc. oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego w 15 proc. i rozwiązania techniczne (związane konstrukcją pantografu i liczbą drzwi) - w 8 proc. Kryteriami oceny w przetargu na tramwaje wieloczłonowe będą cena w 80 proc., a także rozwiązania techniczne (konstrukcje układu hamulcowego, kół i pantografu) oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego - po 10 proc.
Na oferty w obu przetargach tramwajowa spółka czeka do 8 września br.
Zakup nowych wozów jest elementem pierwszego z dwóch planowanych etapów całego projektu o wartości 885 mln zł. Zakres prac objętych pierwszym etapem był określony w ogłoszeniu o przetargu na wybór inżyniera kontraktu tej części projektu. Z ogłoszenia wynikało, że cztery części pierwszego etapu obejmą prace szacowane na 369,8 mln zł.
W pierwszej z tych części ujęto: modernizacje odcinków linii w ciągu ul. 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców w Chorzowie, ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, ul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej, wymianę 4 rozjazdów na pętli Chebzie oraz modernizację torowisk na terenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie.
W drugiej części uwzględniono: budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II, przebudowę linii w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie, ul Będzińskiej, Mariackiej, Żeromskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu, a także ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej.
Trzecia część przewiduje: przebudowę infrastruktury wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu oraz fragmentu linii na granicy z Bytomiem, a także w Bytomiu: wzdłuż ul. Zabrzańskiej, Katowickiej, Piekarskiej, od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz od ul. Sądowej do Stroszka.
Czwarta część zakłada: budowę nowej linii wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach, modernizację linii w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach, a także przebudowę przejazdu przez ul. Knurowską i torowisk wzdłuż ul. Wolności w Zabrzu.
Pierwszym, realizowanym już przedsięwzięciem projektu jest modernizacja odcinka torowiska linii nr 9 w Rudzie Śląskiej. Chodzi o fragment torów o długości 900 metrów wzdłuż ul. Niedurnego, od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej. Roboty powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.
Obecnie Tramwaje Śląskie prowadzą przetargi na wykonanie czterech kolejnych inwestycji. Chodzi o: przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego) oraz o budowę i modernizację infrastruktury torowo-sieciowej w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu - do drogi ekspresowej S86.
Niezależnie od zakupu nowoczesnych wagonów i prac związanych z infrastrukturą torowo-sieciową, Tramwaje Śląskie przewidują w tym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma być realizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej - realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Tramwaje Śląskie kupują 45 tramwajów. Znów bez klimatyzacji