XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 21 godz
  • 12 min
  • 31 sek

Transport elastyczny rozwiąże problemy mieszkańców i turystów?

  • AKC
  • Opublikowano: 20 września 2018 - 10:31 | Zaktualizowano: 20 września 2018 - 11:23
Organizacja transportu publicznego na obszarach wiejskich, ograniczenie ruchu samochodów w regionach turystycznych czy możliwości uruchomienia elastycznych systemów transportowych – to niektóre z zagadnień poruszanych w trakcie prac nad międzynarodowym projektem „Last Mile – zrównoważona mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych”. Polskę reprezentuje w nim województwo zachodnio-pomorskie, które ma kilka ciekawych pomysłów.
  • Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. od dogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. We wrzeniu 2018 r. zakończyło się opracowanie planu działania.
  • Organizacja transportu publicznego na obszarach wiejskich, ograniczenie ruchu samochodów w regionach turystycznych czy możliwości uruchomienia elastycznych systemów transportowych to niektóre z zagadnień poruszanych w trakcie prac.
  • Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjał ekologiczny czy ekonomiczny. Realizację działań przewidziano do 2020 r. 

"Last Mile - zrównoważona mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych” to międzynarodowy projekt, w którym obok regionów i instytucji z Austrii, Hiszpanii, Bułgarii, Słowacji i Luksemburga, uczestniczy Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie (RBGPWZ), reprezentujące nasz kraj.

Jednym z celów projektu jest znalezienie odpowiednich, dopasowanych do uwarunkowań konkretnych regionów turystycznych rozwiązań z wykorzystaniem zrównoważonego i elastycznego transportu.

Podsumowanie pierwszego etapu prac oraz prezentacja działań zaplanowanych do realizacji w kolejnych dwóch latach trwania projektu zostały przedstawione podczas konferencji, która odbyła się 19 września w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia w Szczecinie. Do udziału w wydarzeniu zaproszono przedstawicieli samorządów, organizatorów transportu publicznego, podmioty sektora turystycznego, organizacje i instytucje odpowiedzialne za polityki transportowe i turystyczne oraz reprezentantów środowiska akademickiego.

Jak pokonać „ostatnią milę”?

Uczestników projektu w szczególności interesuje problematyka „ostatniej mili”, a więc sposób dotarcia od ostatniego przystanku transportu publicznego do atrakcji turystycznej, miejsca wypoczynku czy też imprezy kulturalnej. Zakres projektu obejmuje również zagadnienia dostępności do ośrodków gminnych i usług publicznych dla mieszkańców małych miejscowości, szczególnie w obszarach o niewielkiej gęstości zaludnienia. We wskazanych przypadkach rozwiązaniem jest często odpowiedni system transportu elastycznego będący uzupełnieniem oferty tradycyjnego regularnego transportu publicznego.

Czytaj też: W sobotę za darmo rowerem miejskim. Zobacz, w których miastach

Podczas trwania I etapu projektu na podstawie wykonanych analiz regionalnych, międzynarodowej wymiany doświadczeń oraz opracowanych dokumentów eksperckich przygotowane zostały rekomendacje przeznaczone dla różnych szczebli zarządzania (od unijnego, poprzez krajowe i regionalne aż do lokalnego). Następnie wypracowane rekomendacje posłużyły do opracowania przez wszystkich partnerów projektu Last Mile Regionalnych Planów Działań.

Odpowiedzią Bus Nadmorski? 

Chociaż drugi etap projektu Last Mile rozpoczyna się w październiku 2018 i będzie trwał do września 2020 roku, to już w pierwszym etapie prac podjęto szereg aktywnych działań mających na celu przybliżenie realizacji poszczególnych inicjatyw.

Zespół RBGPWZ przygotował szereg stanowisk i wniosków do procedowanego projektu zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym uwzględniających doświadczenia zdobyte w ramach projektu. Ponadto w ramach działań związanych z uruchomieniem Busa Nadmorskiego i powołania Koordynatora Transportowego już we wrześniu 2017 r. doprowadzono do podpisania listu intencyjnego przez włodarzy czterech gmin nadmorskich pod patronatem i w obecności marszałka województwa zachodniopomorskiego, Olgierda Geblewicza. 

W efekcie analiz, wypracowano kilka możliwych rozwiązań: nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączone z wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre z pomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nad morze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie.

– Dobry plan, sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliwe przeanalizowanie problemu, to podstawa późniejszego sukcesu. Prace nad „ostatnią milą” mogą przynieść nie tylko realne i codzienne udogodnienie dla mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjść naprzeciw potrzeb przebywających u nas turystów. To także szansa na zbudowanie spójnej i bardzo bogatej oferty turystycznej, już nie tylko jednej, ale przynajmniej 4 gmin – mówił Geblewicz.

Co dalej?

Doświadczenia zdobyte w trakcie trwania projektu "Last Mile" sukcesywnie przenoszone są też do kolejnych projektów. Zespół RBGPWZ, przy współpracy z Wydziałem Zarządzania Strategicznego Urzędu Marszałkowskiego, przygotował koncepcję projektową opartą o doświadczenia projektu Last Mile, która pozwoliła na zakwalifikowanie się Województwa Zachodniopomorskiego do III edycji programu Catching-Up Regions realizowanego przez Komisję Europejską oraz Bank Światowy przy współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju.

Koncepcja opiera się na opracowaniu i wdrożeniu regionalnego e-modułu transportowego pozwalającego m.in. na systemowe gromadzenie danych dotyczących realizowanych na obszarze województwa usług transportowych oraz ich wizualizacji przestrzennej. Projekt podejmie też próbę pilotażowego wdrożenie publicznych systemów transportu „na żądanie” w powiecie kamieńskim oraz na obszarze Strefy Centralnej.

Czytaj też: Większość województw chce wspólnego biletu kolejowego

Ponadto udział w projekcie Last Mile zachęcił gminy Dziwnów, Wolin i Międzyzdroje do udziału w trwającym konkursie „Human Smart Cities – Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców” organizowanym przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Zespół RBGPWZ wspomógł gminy poprzez zapewnienie wsparcia merytorycznego wykorzystującego zdobyte międzynarodowe doświadczenia odnośnie systemów mobilności na obszarach turystycznych. Złożone aplikacje przeszły pozytywną kwalifikację do II etapu konkursu.

Transport elastyczny działa

Jak wynika z analizy Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF) i Organizacji na Rzecz Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), które przeprowadziły symulację transportu publicznego w Lizbonie, jego zastosowanie przynosi wymierne korzyści. Instytucje te przeprowadziły ciekawą symulację transportu miejskiego przy użyciu danych o mobilności zebranych w Lizbonie.

Jak pisze serwis transport-publiczny.pl, badacze porównali obecny transport publiczny lizbończyków do hipotetycznego modelu, w którym – obok tramwaju i metra – mieszkańcy Lizbony mają do dyspozycji 8- lub 16-osobowe telebusy, zamiast tradycyjnego autobusu.

Pojazdy wzywane byłyby na żądanie za pomocą aplikacji mobilnej i pozwalałaby dotrzeć bezpośrednio do celu. Dzięki tej zmianie zapotrzebowanie mieszkańców miasta na prywatny transport samochodowy zmalałoby do 3 proc. dzisiejszego zapotrzebowania. Każdy pojazd znajdujący się na drogach byłby użytkowany intensywniej, efektywniej, a wydatki transportowe mieszkańców zmalałby nawet o połowę. Co ważniejsze, zmiana ta ułatwiła by dostęp do pracy i innych podstawowych usług znajdującym się w trudniejszej sytuacji ekonomicznej mieszkańcom.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!