PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 11-01-2018 22:18
Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Port Gdynia ma wysoki udział transportu kolejowego w wywozie i dowozie ładunków

Fot. Shutterstock

Inwestycje odblokowujące połączenia kolejowe z portami morskimi skupiły się na porcie Gdańsk. Tymczasem z każdym miesiącem rosną problemy z transportem w Porcie Gdynia, który w większym stopniu korzysta z pociągów w wywozie i dowozie ładunków niż jego południowy, większy sąsiad. Czy zostaną one rozwiązane do końca 2023 roku, jak planuje to PKP PLK?

  • Obecnie ponad 90 proc. pociągów do i z Portu Gdynia korzysta z linii kolejowej 201, fragmentu przedwojennej Magistrali Kolejowej wymagającej modernizacji, w tym elektryfikacji na pewnym odcinku.
  • Projektowanie tej inwestycji ma zakończyć się w drugiej połowie 2019 r., a zakończenie robót planuje się na początek 2023 roku, co budzi obawy, czy zostanie ona istotnie zrealizowana ze środków bieżącej perspektywy finansowej.
  • Innej natury obawy zainteresowanych budzi modernizacja stacji Gdynia Port – właściciele terminali i ich klienci muszą liczyć się z czasowym ograniczeniem 1/3 infrastruktury kolejowej portu.
Obecnie przed portem Gdynia są dwa pilne problemy do rozwiązania: rewitalizacja linii kolejowej 201 z Bydgoszczy (stacja Maksymilianowo) poprzez Wierzchucin i Kościerzynę do Gdyni Głównej, wraz z ewentualną budową trzeciego toru, oraz modernizacja Stacji Gdynia Port.

Formalnie oba projekty są przewidziane do realizacji w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku. Przedstawiciele portu zgłaszają jednak obawy o dotrzymanie terminów i ostateczny kształt tych inwestycji.

Patrz: Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy: 67 mld zł na inwestycje.

Rola kolei w Porcie Gdynia

Transport kolejowy ma ok. 40-proc. udział w łącznych przewozach drobnicy z/do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT), co jest jednym z najwyższych wskaźników w europejskich terminalach morskich.

W jeszcze większym odsetku, bo w 70 proc., do transportu lądowego wykorzystuje kolej Morski Terminal Masowy Gdynia (MTMG). W 2017 roku przeładował on ok. 5,6 mln ton, zatem pociągami przewieziono blisko 4 mln ton.

W ub. roku Port Gdynia obsłużył łącznie ok. 20 mln ton ładunków. Wolumen ten podwoi się w ciągu 10 lat dzięki planom inwestycyjnym na nabrzeżach i, jak wynika z prognoz, rozwojowi handlu zagranicznego.

- Prawdopodobnie wtedy pociągami będzie wożonych 50 proc. towarów z/do portu Gdynia – mówi Władysław Jaszowski, doradca przewodniczącego Rady Interesantów Portu Gdynia.

Patrz: BCT Gdynia poprawia wyniki przeładunkowe.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 538 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

570 204 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.