PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 11-01-2018 22:18

Inwestycje odblokowujące połączenia kolejowe z portami morskimi skupiły się na porcie Gdańsk. Tymczasem z każdym miesiącem rosną problemy z transportem w Porcie Gdynia, który w większym stopniu korzysta z pociągów w wywozie i dowozie ładunków niż jego południowy, większy sąsiad. Czy zostaną one rozwiązane do końca 2023 roku, jak planuje to PKP PLK?

Wąskie gardło numer 1

Obecnie ponad 90 proc. pociągów do i z Portu Gdynia korzysta z linii kolejowej 201, północnego fragmentu przedwojennej Magistrali Kolejowej. Została ona zaprojektowana jeszcze przed II wojną, dla znacznie mniejszych potrzeb transportu, i stała się wąskim gardłem. Wymaga modernizacji, w tym elektryfikacji na pewnym odcinku.

Pozostały wolumen towarów wożonych do/z portu Gdynia koleją trafia na tory linii 202 (Gdynia – Gdańsk) i numer 9 (Gdańsk – Tczew). Pociągi cargo mogą jednak korzystać z nich w ograniczonym zakresie, bowiem jeździ tam kilkanaście pociągów pendolino i innych dalekobieżnych, a ponadto pociągi podmiejskie SKM i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Planowana budowa centrum handlowego wokół dworca Gdańsk Główny wykluczy wkrótce transport kolejowy ładunków niebezpiecznych, np. chemicznych.

- Dowóz ładunków do Portu Gdynia będzie coraz bardziej utrudniony, bo w czasach pokoju w komunikacji kolejowej towary nigdy nie zdobędą pierwszeństwa nad przewozami pasażerem – mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT i przewodniczący Rady Interesantów Portu (RIP) Gdynia. – Oznacza to, że wraz z rosnącymi przeładunkami portu, rosnąć będą kłopoty z ich transportem lądem.

Koncepcja

Już w marcu 2014 roku powstało, zlecone przez RIP, opracowanie „Dostępność transportem kolejowym do Portu Gdynia – diagnoza problemów i rekomendacje odnośnie zagwarantowania odpowiedniej przepustowości tego połączenia”.

Głównym jego wnioskiem była konieczność szybkiej rewitalizacji linii kolejowej 201.

Zabiegi zarządu Portu Gdynia, jego użytkowników i „przyjaciół” - jak mówi Władysław Jaszowski - doprowadziły do wpisania tego projektu na listę Krajowego Programu Kolejowego, przyjętego jeszcze przez poprzedni rząd.

Także obecny potwierdził tę inwestycję w zaktualizowanym KPK. Pod koniec września 2017 r. podczas Targów Trako Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, poinformował w Gdańsku o wdrożeniu projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto (LK 201) z elektryfikacją”. Szacunkowy koszt tej inwestycji wyniesie 1,6 mld zł i zostanie współfinansowany ze środków PO Infrastruktura i Środowisko.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

589 915 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.