PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 11-01-2018 22:18

Inwestycje odblokowujące połączenia kolejowe z portami morskimi skupiły się na porcie Gdańsk. Tymczasem z każdym miesiącem rosną problemy z transportem w Porcie Gdynia, który w większym stopniu korzysta z pociągów w wywozie i dowozie ładunków niż jego południowy, większy sąsiad. Czy zostaną one rozwiązane do końca 2023 roku, jak planuje to PKP PLK?

Na jego pokonanie, jak wynika z analizy ekspertów z Politechniki Gdańskiej pracujących pod kierunkiem inż. Radosława Gleba, ciężki pociąg towarowy potrzebuje 22 minut.

Już w 2015 r. stacja Gdynia Port ekspediowała po 24 pary pociągów towarowych na dobę. Ich liczba rośnie i w 2020 r. będzie wynosić 30 par pociągów na dobę, w 2025 – 37 par, w 2030 – 46 par.

- Na tej podstawie stwierdzono w analizie, że podobnie jak na drogach krajowych przy stromych podjazdach pod górę niezbędny jest dla ciężarówek trzeci pas, pozwalający lżejszym pojazdom na bezkonfliktowe pokonanie wzniesienia – dodaje Jaszowski.

Kiedy modernizacja stacji Gdynia Port?


Stacja Gdynia Port została zaprojektowana i zbudowana w latach trzydziestych ubiegłego wieku dla potrzeb rozwijającego się portu gdyńskiego. Jest jedną z największych i najbardziej skomplikowanych stacji rozrządowych i postojowych w Polsce. Niestety, od 80 lat nie była modernizowana.

W niektórych jej rejonach na kilkadziesiąt torów do użytku zdatnych jest tylko kilka z nich.

- Wyciągając lekcję z historii, dzisiejsza modernizacja musi więc mieć co najmniej 30-letni horyzont czasowy i w tej perspektywie zaspokajać potrzeby portu i jego kontrahentów – stwierdza doradca przewodniczącego RIP Gdynia.

Już w połowie maja 2014 r. firma WYG International opracowała studium wykonalności projektu „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdynia”. Inwestycję oszacowała wówczas na 850 mln zł.

Plany te są nadal aktualne. Według informacji Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Gdańsku, modernizacja obejmie teren 70 ha, ponad 120 km torów, 355 rozjazdów kolejowych, przebudowę lub budowę 13 km dróg, budowę dwóch dwupoziomowych wiaduktów kolejowych, elektryfikacje linii kolejowych do bram portu oraz przebudowę systemu sterowania ruchem.

- Całość układów torowych będzie likwidowana do 1,5 m poniżej poziomu terenu i budowana od nowa - dodaje Makowski.

Efektem tych prac ma być sprawniejsza i szybsza obsługa pociągów towarowych o długości do 750 metrów z wagonami o nacisku do 22,5 tony na oś, jak zakładają normy unijne. Tereny niezwiązane bezpośrednio z ruchem pociągów będą przedmiotem obrotu spółki matki, czyli PKP S.A.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 701 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.