Trwają prace dotyczące połączenia Stoczni Szczecińskiej i stoczni Gryfia

Trwają prace dotyczące połączenia Stoczni Szczecińskiej i stoczni Gryfia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje nad połączeniem Stoczni Szczecińskiej i Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia - wynika z informacji przekazanych PAP przez resort gospodarki morskiej.

  • Resort gospodarki morskiej jest gotowy do przejęcia stoczni od Ministerstwa Obrony Narodowej, czeka jeszcze na akceptację UOKiK i Prokuratorii Generalnej
  • W tym roku w Stoczni Szczecińskiej zwodowano osiem jednostek w tym m.in. pełnomorski megajacht, jednostki rybackie i prom dla duńskiego kontrahenta
  • Stocznia Gryfia buduje dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej prom typu ro-pax; w  lipcu bieżącego roku poinformowano, że ma on być gotowy na przełomie 2020 i 2021 roku.

Resort gospodarki morskiej jest gotowy do przejęcia stoczni od Ministerstwa Obrony Narodowej, czekamy już tylko na akceptację Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Prokuratorii Generalnej - poinformował PAP Michał Kania z Ministerstwa  Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) 

W czerwcu br. podpisany został list intencyjny w sprawie zakresu i formy przekazania nadzoru nad podmiotami stoczniowymi Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Obecnie trwa proces alokacji aktywów stoczniowych oraz dalsze prace nad połączeniem obu podmiotów.

Jak podkreśla ministerstwo, konsolidacja przemysłu stoczniowego pod nadzorem MGMiŻS ma na celu uzdrowienie całej branży stoczniowej; to kolejny etap procesu odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego.

Pod koniec grudnia 2017 r. walne zgromadzenie akcjonariuszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zarządzał  aktywami po zlikwidowanej wcześniej stoczni, podjęło decyzję o zmianie nazwy spółki na Stocznia Szczecińska. Wniosek w tej sprawie wpłynął do Krajowego Rejestru Sądowego w Szczecinie w styczniu tego roku. 16 października  decyzją sądu zakład powrócił do historycznej nazwy Stocznia Szczecińska.

W tym roku  w Stoczni Szczecińskiej zwodowano osiem jednostek w tym m.in. pełnomorski megajacht, jednostki rybackie i prom dla duńskiego kontrahenta. Ponadto 11 lipca w zakładzie położono stępkę pod budowę pełnomorskiego jachtu. W Stoczni trwają także przygotowania do budowy masowców dla niemieckiego armatora. Podpisany w maju 2018  kontrakt dotyczy budowy dwóch tzw. coasterów, czyli wielozadaniowych masowców z opcją na kolejnych osiemnaście tego typu.

W lokalnej prasie można było niedawno przeczytać, że w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia nie dzieje się dobrze. - Obecnie MSR Gryfia pozostaje poza nadzorem MGMiŻŚ, w związku z czym nie mamy podstaw do udzielania informacji dotyczących kondycji spółki - dowiedziała się PAP od resortu gospodarki morskiej.

Gryfia buduje dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej prom typu ro-pax. Stępkę pod jego budowę położono 23 czerwca 2017  w Szczecińskim Parku Przemysłowym. W lipcu bieżącego roku  poinformowano, że prom ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 roku  Z informacji przekazanych PAP przez ministerstwo wynika, że termin oddania do użytku promu dla PŻB nie jest zagrożony.

Kania poinformował także, że w przyszłości polscy armatorzy wymienią swoje promy. - Łącznie wybudowanych zostanie około 10 promów, ze względu na to, że wszyscy polscy armatorzy, czyli Polska Żegluga Morska oraz spółki od niej zależne, muszą wymienić swoje floty - podkreślał.

Szczeciński Park Przemysłowy powołany został do zarządzania aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządzał 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 roku , ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia  powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!