Tunel Zakopianki pod Luboniem Małym wydrążony w połowie

Tunel Zakopianki pod Luboniem Małym wydrążony w połowie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Powstający najdłuższy tunel drogowy w Polsce w ciągu drogi ekspresowej S7, czyli popularnej Zakopianki, jest już niemal w połowie wydrążony. Drążenie dwóch nitek tunelu w masywie góry Mały Luboń rozpoczęto w marcu 2017 r. Budowę realizuje włoska firma Astaldi.

Szef krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński zapewnił, że prace postępują zgodnie z harmonogramem i tunel ma być gotowy do końca 2020 r.

"Prace przebiegają równocześnie na trzech przodkach, to znaczy drążone są dwa tunele od strony północnej i jeden od strony południowej, natomiast problem jest przy uruchomieniu czwartego przodka od strony południowej z uwagi na problemy hydrologiczne i osuwisko. Tutaj musimy najpierw zabezpieczyć skarpę, jednak na dzień dzisiejszy większych opóźnień nie będzie i przejazd tunelem będzie możliwy w grudniu 2020 r." - oznajmił Pałasiński.

Od strony południowej w jednej nitce wydrążono około 200 m tunelu, natomiast od strony północnej w jednej i drugiej nitce wydrążono prawie po kilometrze tunelu. Wraz z drążeniem tunelu wykonywana jest betonowa obudowa tymczasowa. Wykonano także ponad 1500 m obudowy stałej.

Dwukomorowy tunel drogi klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Koszt inwestycji to niemal miliard zł, a realizuje ją włoska firma Astaldi z Rzymu.

Niezależnie od budowy tunelu realizowane są dwa kolejne odcinki dwupasmowej Zakopianki. Odcinek Lubień - Naprawa realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-Bud z Warszawy i Korporacja Altis-Holding z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Rabka-Zdrój buduje włoska firma Salini, a fragment tego odcinka ma być uruchomiony jeszcze w rym roku. W środę podpisano umowę na realizację kolejnego odcinka Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Przedsiębiorstwo Intercor z Zawiercia ma zrealizować tą inwestycję do 2023 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tunel Zakopianki pod Luboniem Małym wydrążony w połowie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!