PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Turcy w 3 lata zbudowali gigantyczne lotnisko. Czy podobnie będzie wyglądać nasz CPK?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-09-2018 12:00 |  aktualizacja: 16-09-2018 09:31
Turcy w 3 lata zbudowali gigantyczne lotnisko. Czy podobnie będzie wyglądać nasz CPK?

Budowa Istanbul New Airport rozłożona jest na cztery etapy

Fot. www.igairport.com

Zarząd nowego Istanbul New Airport (İstanbul Yeni Havalimanı) potwierdził, że zostanie ono otwarte dla ruchu pasażerskiego 31 października 2018 r. Tego samego dnia zostanie zamknięte obecnie użytkowane lotnisko Stambuł-Atatürk (IST), jedno z dwu w tej metropolii. Nowe tureckie lotnisko często porównywane jest do planowanego polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oto, jak przebiegały pracy przy tym ogromnym terminalu komunikacyjnym.

  • Testowanie systemów nawigacyjnych i elektronicznych rozpoczęto 15 maja 2018 r., a pierwsze testowe  lądowanie samolotu nastąpiło 20 czerwca.
  • I etap budowy INA zaplanowano zrealizować w ciągu 42 miesięcy od przekazania gruntów, czyli termin zostanie dotrzymany.
  • Według opinii analityków na budowę INA naciskały m.in. narodowe linie Turkish Airlines, które dość ekspansywnie się rozwijają, a dla których port Stambuł-Atatürk stał się barierą w rozwoju.

Oficjalna ceremonia przecięcia wstęgi odbędzie się natomiast 29 października - w 95. rocznicę powstania Republiki Turcji - z udziałem władz państwowych.

Podajemy kilka faktów, które mogą mieć analogię z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce.

Co zaplanowano?

Jako pierwszy 31 października z nowego lotniska odleci samolot narodowych linii Turkish Airlines do Ankary. Natomiast pierwsze dwa samoloty z zagranicy przylecą z Republiki Cypru Północnego i Azerbejdżanu. 
Fot. www.igairport.com
Fot. www.igairport.com
Szkolenie zapoznawcze dla 28,2 tys. pracowników linii lotniczych, obsługi naziemnej i innych firm usługowych rozpocznie się 28 września. Nowe lotnisko rozpoczęło już przyjmowanie dostaw paliwa do tankowania samolotów.

W operację przenosin rzeczy ruchomych z lotniska Stambuł-Atatürk na Istanbul New Airport zaangażowanych będzie około 800 ciężarówek. Zadanie to ma być wykonane w ciągu 45 godzin.

Przypomnijmy, że testowanie systemów nawigacyjnych i elektronicznych rozpoczęto 15 maja 2018 r., a pierwsze testowe lądowanie samolotu nastąpiło 20 czerwca.
Fot. www.igairport.com
Fot. www.igairport.com

Parametry

Budowę lotniska INA rozpoczęto w 2015 r. W 2018 roku zakończony zostanie pierwszy etap inwestycji, który zakłada oddanie do użytku trzech pasów startowych i terminala o zdolności odprawy 90 mln pasażerów rocznie. Dla porównania największe na świecie lotnisko Hartsfield-Jackson w Atlancie obsłużyło w 2017 r. ok. 105 mln pasażerów, a Beijing Capital International Airport - 98 mln.

KOMENTARZE (9)

  • paws 2018-09-16 14:56:39
    Turcy podchodzą pragmatycznie, cos stanowi barierę rozwoju, to zamykają i budują większe pod aktualne potrzeby. U nas sie bawią w jakies sentymenty. Lotnisko Chopina obsługuje max 10 mln pasażerów i juz jest wiadome, że to MAX i więcej się nie da mimo, że można by bylo, bo ruch jest wzmożony . Tępe polaczki zawsze beda narzekać, zamiast pomyslec i zrobić cos lepiej. Tak jest ze wszystkim, z obronnoscia, z drogownictwem, z kolejnictwem. Wszędzie można, a u nas się nie da.
  • Zbigniew 2018-09-16 23:29:53
    10 mln a 100 mln to niemała różnica. Jak chcesz ją zapełnić. A tak na poważnie przy nie zamykaniu Okęcia będzie może 1 mln przyrostu pasażerów rocznie. Może lepiej dokończyć eksperesówki ? Trochę więcej użytkowników ;)
    • paws 2018-09-17 20:39:30
      no tak, ale u nas jest taki problem, że nie myśli się na przyszłość, Turcy też nie zapełnią 100 czy 150 mln, ale za 30-40 lat być może tak i zdają sobie z tego sprawę. U nas np. autostrady buduję się 2-pasmowe np. A4, gdzie wiadomo, że A4 potrzebuje 4 pasów, bo 3 to już teraz by było za mało, a co dopiero za 20 lat.
  • Jet 2018-09-17 09:11:00
    Jest jedna różnica Turcy maja Turkish airlines my LOT tyle na temat sensu. Zaczynac trzeba I’d fundamentow
  • Kreez 2018-09-17 11:52:41
    Z Okęcie korzysta 10 mln pasażerów, a w całej Polsce lata ok. 40 mln. Poza Warszawą są jeszcze Kraków, Katowice, Rzeszów, Gdańsk, Poznań. Skąd ma się wziąć 100 mln? Pomysł równie dobry jak lotnisko w Radomiu, albo w Berlinie - Berlin Brandenburg (zaczęli w 2006 i chyba nigdy go nie oddadzą)
    • PAWS 2018-09-17 20:40:52
      kolego, ale to ma być Centralny Port Komunikacyjny, nie będzie tam wyłącznie lotnisko, ale też ma być połączenie kolejowe i drogowe. Jak dla mnie pomysł jest dobry
    • Konsio 2018-09-18 09:36:32
      10 mln to dzisiaj. Za parę lat będzie 30 mln. I co wtedy?
  • WIESLAW 2018-09-17 15:39:28
    Autor z ta powierzchnia to zdrowo przesadzil Czyzby nowe lotnisko mialo zajmowac dzialke 100 km x 77 km, a terminale 10 km x 13 km Jesli sprawdza sie prognozy to poloza na kolana arabow z ich lotniskami nad zatoka Perska Instanbul ma swietna lokalizacje w komunikowaniu miedzy Europa a Azja, a od kilku lat skrzetnie wykorzystywana

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.52.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 413 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

572 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.