U szczytu boomu, na skraju przepaści? Polskie budownictwo infrastrukturalne na wirażu

U szczytu boomu, na skraju przepaści? Polskie budownictwo infrastrukturalne na wirażu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Warte łącznie ponad 200 mld zł programy inwestycyjne, prowadzone przez GDDKiA i PKP PLK, wkroczyły w kluczowy etap realizacji. Przy tej skali inwestycji niemożliwością jest, aby wszystko przebiegało zgodnie z planem.

  • 27 lutego w Warszawie odbędzie się XIX edycja Forum Zmieniamy Polski Przemysł. Wśród kluczowych tematów znajdą się również inwestycje infrastrukturalne.
  • Dyskusja będzie się koncentrowała na analizie dotychczasowego przebiegu programów inwestycyjnych, a także problemach i wyzwaniach, przed którymi obecnie stoją zamawiający i wykonawcy.
  • Forum, tak jak poprzednie edycje, przygotowuje redakcja Magazynu Gospodarczego Nowy Przemysł oraz portalu WNP.PL.

Panel „Transport - infrastruktura i inwestycje” odbędzie się 27 lutego w godz. 11.30-13.00.

Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2019 - zarejestruj swój udział

Udział w dyskusji potwierdzili już: Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec, Przemysław Nogaj, menedżer ds. rozwoju w firmie Autodesk, Wojciech Trojanowski, członek zarządu grupy Strabag w Polsce oraz Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Moderatorem będzie Anna Szymańska, counsel w Zespole Prawa Zamówień Publicznych kancelarii Dentons.

Raport z placów budowy

Statystyki, którymi chwalą się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, wyglądają bardzo optymistycznie.

Na pierwszy rzut oka z suchych liczb wynika, że realizacja aktualnych programów inwestycyjnych przebiega sprawnie i nie widać ryzyka problemów, które mogłyby zagrozić terminowemu wykorzystaniu unijnego wsparcia.
Tak oto Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 240 odcinków dróg o łącznej długości blisko 3,3 tys. km, z czego dotychczas kierowcom udostępniono ponad 700 km.

W realizacji znajduje się dalsze ok. 1,4 tys. km, a kolejne setki kilometrów są na etapie przetargów lub przygotowania dokumentacji. Budżet programu, który w połowie 2017 r. zwiększono ze 107 do 135 mld zł, ma być wystarczający, aby zrealizować wszystkie zapisane w nim przedsięwzięcia.

PKP PLK bardziej natomiast chwalą się kontraktacją niż efektem realizowanych prac, co jest związane z tym, że kolejarze później od drogowców uruchomili machinę przetargową.

Tu widać pewną „zadyszkę”, gdyż wyceniony pierwotnie na przeszło 66 mld zł Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. trzeba będzie zwiększyć o ponad 3 mld zł. To konieczne m.in., aby zapewnić wkład własny do kluczowych projektów, związanych infrastrukturą kolejową w portach morskich.
Władze PKP PLK podkreślają jednak, że realizują największy program w historii polskich kolei. Zmodernizowanych będzie 9 tys. km torów, a na 8,5 tys. zwiększy się prędkość.

Według danych ze stycznia 2019 roku w ramach KPK zarządca kolejowej infrastruktury zakończył i rozliczył już zadania o wartości ok. 10 mld zł. W realizacji pozostają inwestycje o łącznej wartości ok. 32 mld zł, a w przetargach i na etapie przygotowania dokumentacji projektowej są prace o wartości ok 20 mld zł.

Plusy ujemne

W 2018 r. wzrost produkcji budowlano-montażowej rozpędził się do prawie 18 proc., po tym jak rok wcześniej branża urosła o ponad 12 proc.

Mimo tych imponujących liczb rośnie liczba niewypłacalności w budownictwie. W 2018 r. zostały nią dotknięte - wg danych Euler Hermes - 172 firmy budowlane, co oznaczało wzrost o 14 proc. względem roku poprzedniego. Firmy wyspecjalizowane pracach infrastrukturalnych stanowią ok. 70 proc. przypadków budowlanych niewypłacalności.

Wraz z postępującą realizacją i finalizacją „toksycznych” zleceń pozyskiwanych w latach 2015-2017, czyli przed gwałtownym wzrostem kosztów materiałów i robocizny, na jaw wychodzą problemy kolejnych spółek z rentownością.
Nie widać też przesłanek do tego, aby w tym roku kondycja finansowa branży się poprawiła. Nie pomogą w tym nawet nowe wprowadzane od 2019 r. zasady waloryzacji kontraktów, gdy będą one obejmować tylko nowe umowy.

Problemy mogą się zatem pogłębiać, a wspomnienia związane z kryzysem w budownictwie z okresu inwestycji na Euro 2012 będą coraz częściej powracać.

Zobacz też: Jedna z największych grup budowlanych tonie na giełdzie. To początek tsunami?

To wszystko sprawia, że potrzebna jest dalsza i konstruktywna dyskusja pomiędzy stroną publiczną a branżą budowlaną. Forum Zmieniamy Polski Przemysł to dobre miejsce i właściwy czas na taki dialog.

Zobacz, kto weźmie udział w Forum Zmieniamy Polski Przemysł
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!