Warte łącznie ponad 200 mld zł programy inwestycyjne, prowadzone przez GDDKiA i PKP PLK, wkroczyły w kluczowy etap realizacji. Przy tej skali inwestycji niemożliwością jest, aby wszystko przebiegało zgodnie z planem.
- 27 lutego w Warszawie odbędzie się XIX edycja Forum Zmieniamy Polski Przemysł. Wśród kluczowych tematów znajdą się również inwestycje infrastrukturalne.
- Dyskusja będzie się koncentrowała na analizie dotychczasowego przebiegu programów inwestycyjnych, a także problemach i wyzwaniach, przed którymi obecnie stoją zamawiający i wykonawcy.
- Forum, tak jak poprzednie edycje, przygotowuje redakcja Magazynu Gospodarczego Nowy Przemysł oraz portalu WNP.PL.
Panel „Transport - infrastruktura i inwestycje” odbędzie się 27 lutego w godz. 11.30-13.00.
Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2019 - zarejestruj swój udział
Udział w dyskusji potwierdzili już: Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec, Przemysław Nogaj, menedżer ds. rozwoju w firmie Autodesk, Wojciech Trojanowski, członek zarządu grupy Strabag w Polsce oraz Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Moderatorem będzie Anna Szymańska, counsel w Zespole Prawa Zamówień Publicznych kancelarii Dentons.
Raport z placów budowy
Statystyki, którymi chwalą się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, wyglądają bardzo optymistycznie.Na pierwszy rzut oka z suchych liczb wynika, że realizacja aktualnych programów inwestycyjnych przebiega sprawnie i nie widać ryzyka problemów, które mogłyby zagrozić terminowemu wykorzystaniu unijnego wsparcia.
Tak oto Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 240 odcinków dróg o łącznej długości blisko 3,3 tys. km, z czego dotychczas kierowcom udostępniono ponad 700 km.
W realizacji znajduje się dalsze ok. 1,4 tys. km, a kolejne setki kilometrów są na etapie przetargów lub przygotowania dokumentacji. Budżet programu, który w połowie 2017 r. zwiększono ze 107 do 135 mld zł, ma być wystarczający, aby zrealizować wszystkie zapisane w nim przedsięwzięcia.
PKP PLK bardziej natomiast chwalą się kontraktacją niż efektem realizowanych prac, co jest związane z tym, że kolejarze później od drogowców uruchomili machinę przetargową.
Tu widać pewną „zadyszkę”, gdyż wyceniony pierwotnie na przeszło 66 mld zł Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. trzeba będzie zwiększyć o ponad 3 mld zł. To konieczne m.in., aby zapewnić wkład własny do kluczowych projektów, związanych infrastrukturą kolejową w portach morskich.
Władze PKP PLK podkreślają jednak, że realizują największy program w historii polskich kolei. Zmodernizowanych będzie 9 tys. km torów, a na 8,5 tys. zwiększy się prędkość.
Według danych ze stycznia 2019 roku w ramach KPK zarządca kolejowej infrastruktury zakończył i rozliczył już zadania o wartości ok. 10 mld zł. W realizacji pozostają inwestycje o łącznej wartości ok. 32 mld zł, a w przetargach i na etapie przygotowania dokumentacji projektowej są prace o wartości ok 20 mld zł.
Plusy ujemne
W 2018 r. wzrost produkcji budowlano-montażowej rozpędził się do prawie 18 proc., po tym jak rok wcześniej branża urosła o ponad 12 proc.Mimo tych imponujących liczb rośnie liczba niewypłacalności w budownictwie. W 2018 r. zostały nią dotknięte - wg danych Euler Hermes - 172 firmy budowlane, co oznaczało wzrost o 14 proc. względem roku poprzedniego. Firmy wyspecjalizowane pracach infrastrukturalnych stanowią ok. 70 proc. przypadków budowlanych niewypłacalności.
Wraz z postępującą realizacją i finalizacją „toksycznych” zleceń pozyskiwanych w latach 2015-2017, czyli przed gwałtownym wzrostem kosztów materiałów i robocizny, na jaw wychodzą problemy kolejnych spółek z rentownością.
Nie widać też przesłanek do tego, aby w tym roku kondycja finansowa branży się poprawiła. Nie pomogą w tym nawet nowe wprowadzane od 2019 r. zasady waloryzacji kontraktów, gdy będą one obejmować tylko nowe umowy.
Problemy mogą się zatem pogłębiać, a wspomnienia związane z kryzysem w budownictwie z okresu inwestycji na Euro 2012 będą coraz częściej powracać.
Zobacz też: Jedna z największych grup budowlanych tonie na giełdzie. To początek tsunami?
To wszystko sprawia, że potrzebna jest dalsza i konstruktywna dyskusja pomiędzy stroną publiczną a branżą budowlaną. Forum Zmieniamy Polski Przemysł to dobre miejsce i właściwy czas na taki dialog.
Zobacz, kto weźmie udział w Forum Zmieniamy Polski Przemysł
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: U szczytu boomu, na skraju przepaści? Polskie budownictwo infrastrukturalne na wirażu