XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

ULC: ponad 600 skarg pasażerów na przewoźników lotniczych

ULC: ponad 600 skarg pasażerów na przewoźników lotniczych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

614 skarg zostało złożonych przez pasażerów w pierwszej połowie 2009 r. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - poinformował w czwartek ULC. Dotyczyły one głównie odwołania oraz opóźnienia lotów. Do końca maja Urząd nałożył 80 kar na przewoźników.

363 skarg dotyczyło odwołania lotów, 45 ich opóźnień, 27 osób złożyło skargi na odmowę przyjęcia na pokład. Pozostałe dotyczyły m.in. opieki nad nieletnimi pasażerami, bagażu, niewykorzystanych biletów oraz rezerwacji.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów ULC, do której można zgłaszać skargi, rozpatruje je po zakończeniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika. Urząd przypomina jednocześnie, że sprawy dotyczące ewentualnych szkód wyrządzonych pasażerowi, utraty korzyści, strat moralnych, czy bagażu pozostają w kompetencji sądów powszechnych.

74 proc. skarg do dotyczyło tanich przewoźników, a 26 proc. lotów realizowanych przez przewoźników tradycyjnych.

ULC przypomina, że przewoźnicy mają obowiązek zapewnienia pasażerom posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, umożliwienia bez opłat dwóch rozmów telefonicznych oraz dokonania przesyłek mailowych lub faksowych, a także - jeżeli zachodzi potrzeba - noclegu i transportu do i z miejsca zakwaterowania. Pasażer ma także prawo do rezygnacji z lotu i otrzymania należności za niewykorzystany bilet.

Ponadto, w przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do lotu alternatywnego oraz odszkodowania, zgodnie z określonymi przepisami.

ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów, np. za brak opieki, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o przysługujących prawach. Kary mogą wynosić od 200 do ok. 5 tys. zł.

W 2008 r. Urząd nałożył 105 kar. Przewoźnicy w większości przypadków zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, brak opieki, zwłaszcza nad matkami podróżującymi z dziećmi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: ULC: ponad 600 skarg pasażerów na przewoźników lotniczych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!