Urząd Lotnictwa Cywilnego zmienia procedury egzaminowania i wydawania licencji pilotom. Wnioskowało o to po przeprowadzonej w październiku kontroli Ministerstwo Infrastruktury - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. Sprawa ma związek z podejrzeniem korupcji wśród pracowników Urzędu.
Kontrola resortu miała związek z zatrzymaniem w sierpniu przez CBA sześciu pracowników ULC - członków Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej oraz wykładowcy przedmiotów lotniczych. Zatrzymani za łapówki od pilotów i kandydatów na pilotów mieli zaliczać sesje egzaminacyjne na licencje lotnicze. Resort przeprowadził kontrolę dniach 6-28 sierpnia; obejmowała okres od lutego 2007 r. do dnia rozpoczęcia kontroli. Jej zakresem objęto procedury egzaminowania i licencjonowania personelu lotniczego stosowane w ULC.
Resort wykazał m.in. nieprawidłowości w przeprowadzaniu egzaminów na licencje pilota i powoływaniu członków komisji egzaminacyjnej oraz brak aktualnych pytań egzaminacyjnych. ULC miał 30 dni na przedstawienie informacji o wykonywaniu zaleceń pokontrolnych, a także pilne usunięcie nieprawidłowości.
ULC poinformował we wtorek, że część ze wskazanych w toku kontroli nieprawidłowości została już usunięta.
"Od września obowiązuje nowy regulamin organizacyjny Departamentu Personelu Lotniczego, wyznaczono także nowe zakresy obowiązków i uprawnień pracowników tej komórki. Z kolei od końca sierpnia sporządzane są protokoły z papierowych sesji egzaminacyjnych. Od końca października możliwe jest także sporządzenie protokołów z sesji komputerowych" - podał ULC.
Kontrolerzy MI wykryli złe funkcjonowanie monitoringu podczas trwania egzaminów teoretycznych. "Lotnicza Komisja Egzaminacyjna nie posiada zapisów z sesji przeprowadzonych w siedzibie ULC na ulicy Żelaznej, ponieważ zainstalowany twardy dysk pozwalał na zapis 2-3 sesji, po czym automatycznie nadpisywał obraz na najstarszym nagraniu. Nie można również stwierdzić, czy sesje były faktycznie nagrywane, gdyż rozpoczęcie nagrania nie było automatyczne, tylko uzależnione od włączenia systemu przez upoważnioną osobę" - ustalił wówczas resort.
ULC podał, że we wrześniu br. zainstalowano nowy rejestrator z możliwością zgrywania zapisów obrazu z sesji do plików zgromadzonych na serwerach ULC. Dokonanie zapisu może być potwierdzone protokołem uwzględniającym miejsce przechowywania go w zasobach sieciowych Urzędu. Ponadto ULC ograniczył dostęp do aplikacji egzaminacyjnej z sieci wewnętrznej i zewnętrznej Urzędu.
Ponadto ULC zwiększył zatrudnienie w wydziale lotniczej komisji egzaminacyjnej; zaplanował przeprowadzenie dodatkowych szkoleń z personelem przeprowadzającym egzaminy.
"Wdrożono również system kontroli wewnętrznej w zakresie dokumentowania czynności w procesie wydawania licencji. Realizowana jest ona w każdym przypadku poprzez przełożonych inspektora rozpatrującego wniosek i potwierdzana złożeniem podpisu oraz dodatkowo, na etapie wydawania licencji, przez pracowników rejestru personelu lotniczego" - poinformował ULC.
Jak podał ULC, pozostałe zalecenia zostaną wdrożone najpóźniej do połowy przyszłego roku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: ULC wdraża zalecenia pokontrolne Ministerstwa Infrastruktury