Urząd Lotnictwa Cywilnego pracuje nad regulacjami dotyczącymi dronów

Urząd Lotnictwa Cywilnego pracuje nad regulacjami dotyczącymi dronów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urząd Lotnictwa Cywilnego pracuje nad regulacjami, z których pierwsze, już obowiązujące, przełożą się na rozwój rynku usług dronowych – mówił prezes Urzędu Piotr Samson.

  • Pod koniec stycznia weszło w życie rozporządzenie BVLOS (określające zasady wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku operatora).
  • Przedstawicielka MI zaznaczyła, że w obecnym stadium rozwoju rynku dronów brakuje jeszcze standardów.
  • O Polsce na mapie transportowej Europy, a także roli Centralnego Portu Komunikacyjnego będziemy rozmawiać podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w dniach 13-15 maja w Katowicach pod patronatem WNP.PL.


Docelowo rozwiązania prawno-organizacyjne będą wypracowywane m.in. w ramach programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD). ULC uczestniczy w nim wraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, przy zaangażowaniu Ministerstwa Infrastruktury.

Samson występował w poniedziałek na Międzynarodowej Konferencji #JARUS2019 w Katowicach. JARUS (Joint Authorities for Unmanned Systems) to międzynarodowe zrzeszenie władz lotniczych ds. tworzenia przepisów o systemach bezzałogowych. Jednym z punktów konferencji była debata "U-Space - jak drony zmieniają naszą rzeczywistość".

Jak mówił w jej trakcie prezes ULC, instytucja ta dostrzega bardzo rozległe możliwości wykorzystania technologii dronowych. Jej rolą jest natomiast zagwarantowanie, aby system był bezpieczny - w oparciu o właściwe regulacje. Samson zapewnił, że procesowi wypracowywania tych regulacji przyświeca filozofia, aby przy zachowaniu bezpieczeństwa "nie ograniczać", a także "nie przeregulować".

"Tym bardziej, że mamy do czynienia z zupełnie nową sferą gospodarczą, gdzie jest miejsce dla ogromnej kreatywności. To jest sfera budowana nie przez duże korporacje, a przez startupy. Mówimy tu o nowej gospodarce" - zaznaczył prezes ULC. "Chcemy tak przygotować narzędzia prawne, aby młodzi przedsiębiorcy nie byli zbytnio ograniczeni w swoich pomysłach, do czego tych dronów można używać" - wskazał.

Przypomniał m.in., że pod koniec stycznia weszło w życie rozporządzenie BVLOS (określające zasady wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku operatora), które - jak ocenił - na gruncie europejskim jest dość nowatorskie. Dotąd bowiem, aby wykonać lot poza zasięgiem wzroku, trzeba było zgłaszać plan takiego lotu, pod kątem zabezpieczenia przestrzeni powietrznej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, z trzymiesięcznym wyprzedzeniem.

"Z punktu widzenia biznesu było to nieakceptowalne" - podkreślił Samson. "Teraz ten okres trzech miesięcy skróciliśmy do 7 dni" - wyjaśnił. "To już jest okres, który powoduje, że branża może się dużo dynamiczniej rozwijać" - ocenił. "W przypadku lotów na ratunek, ta zgoda wydawana jest tego samego dnia, a więc praktycznie w czasie rzeczywistym" - uściślił.

Zobacz też: KE ujednolica przepisy techniczne i operacyjne używania dronów

"Spodziewanym w najbliższym czasie obszarem regulacji będą przygotowywane przez Komisję Europejską przepisy związane z rejestracją dronów. "To ma służyć kwestiom bezpieczeństwa, abyśmy widząc drona - my, służby takie, jak policja - od razu wiedzieli, co to za dron, kto jest jego właścicielem i skąd dokąd wykonuje lot" - wskazał prezes ULC.

Podkreślił jednocześnie, że systemowe przygotowanie do przyszłości, w której lotów dronów będzie coraz więcej, powinien zapewnić uruchomiony w ub. roku program CEDD. Zapewnienie bowiem bezpieczeństwa lotów dużej liczby rozproszonych dronów w przestrzeni powietrznej przy wykorzystaniu narzędzi takich, jak w "dużym lotnictwie", gdzie ruchem sterują kontrolerzy, nie będzie możliwe.

"Tym rozwiązaniem będzie automatyzacja i docelowo doprowadzenie do lotów w pełni autonomicznych. Aby do tego dojść stworzyliśmy CEDD, aby tutaj, na Górnym Śląsku, móc przetestować te wszystkie technologie - zarówno z punktu widzenia dronów, ale również kontroli ruchu lotniczego, aby docelowo dojść do systemów w pełni autonomicznych" - podkreślił Samson.

Założeniem uruchomionego w II poł. 2018 r. programu CEDD jest m.in. testowanie i rozwój kompleksowych rozwiązań związanych z technologiami dronowymi, służących poprawie jakości życia w mieście. Jednym z celów CEDD ma być umożliwienie w przyszłości poruszania się bezzałogowych statków powietrznych nad miastami w trybie automatycznym lub autonomicznym.

Pełnomocniczka ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych (BSP) oraz programu CEDD Małgorzata Darowska zobrazowała w Katowicach, że chodzi o zbudowanie "prawa ruchu dronowego", w ujęciu pewnej struktury administracyjnej. "Możemy też w tym naszym laboratorium sprawdzić, jak warunki administracyjno-prawne będą funkcjonowały przy ruchu dronowym" - wyjaśniła.

Przedstawicielka MI zaznaczyła, że w obecnym stadium rozwoju rynku dronów brakuje jeszcze standardów. "Dlatego nasze działania zmierzają w kierunku standaryzacji usług; (…) natomiast jeżeli mówimy o wdrożeniu U-Space, czyli wdrożeniu misji automatycznych i poza zasięgiem wzroku, (...) do tego potrzebny jest system, czyli musimy zacząć od koordynacji. Do tego potrzebne jest narzędzie, które także w CEDD będziemy testować" - wskazała Darowska.

Prezes ULC zastrzegł, że do wypracowania tych rozwiązań potrzebny jest szereg obszarów testowych. "Musimy mieć dowody, że te urządzenia i usługi zostały wielokrotnie przetestowane, w różnych konfiguracjach, w różnych rolach. I tutaj w ramach CEDD mamy tę unikalną możliwość, że testowanie wszelkich możliwych konfiguracji możemy zrobić np. na terenie byłej kopalni, gdzie nie ma ludzi, ale są budynki, a następnie możemy stopniowo przechodzić nad miasto" - wyjaśnił
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Urząd Lotnictwa Cywilnego pracuje nad regulacjami dotyczącymi dronów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!