Szlakiem Via Carpatia interesuje się Łotwa i Estonia i liczę, że te kraje dołączą do projektu - oznajmił szef Ministerstwa Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister poinformował, ze szlak Via Carpatia pozwoli na połączenie Europy w układzie południkowym. "Takie połączenia nie były do tej pory doceniane, nie były realizowane w takim zakresie, jak powinny być. Mam tutaj na myśli połączenia północ - południe" - dodał.
Szef resortu infrastruktury przypomniał, że polski odcinek trasy Via Carpatia ma zapewnione pełne finansowanie, a trasa na całym przebiegu będzie drogą ekspresową.
Adamczyk poinformował, że węgierskim odcinkiem Via Carpatii będziemy mogli pojechać już w 2022, słowackim w roku 2023, a polskim odcinkiem w roku 2025.
"Rumuni prowadza przygotowania, podobnie jak Bułgarzy i mam nadzieję, że do końca 2030 roku pojedziemy już transeuropejską bezpieczną drogą z Litwy do greckich Salonik" - dodał.
Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa - Augustów - Ełk, S16 na odcinku Ełk - Knyszyn oraz S19 Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).
Via Carpatia to korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.
Według resortu infrastruktury zaletami wynikającymi z realizacji tej inwestycji będzie m. in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych.
Realizacja szlaku stworzy ponadto szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Via Carpatia może się wydłużyć o Łotwę i Estonię