PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W 2014 r. pociągi będą mogły pędzić 200 km/h po CMK

Autor: PAP
28-11-2013 16:10
W 2014 r. pociągi będą mogły pędzić 200 km/h po CMK
fot. PTWP

W 2014 r. prędkość pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) ma być zwiększona z obecnych 160 km/h do 200 km/h. Będzie to możliwe dzięki otrzymaniu przez zarządcę kolejowej infrastruktury zezwoleń Urzędu Transportu Kolejowego dla systemu kontroli jazdy ETCS.

Poinformowali o tym podczas czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach przedstawiciele zarządzającej torami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i wykonawcy systemu ETCS na CMK, koncern Thales.
Prace nad montażem i certyfikacją systemu na CMK, czyli linii łączącej Grodzisk Mazowiecki (w pobliżu Warszawy) z Zawierciem (w pobliżu aglomeracji katowickiej), trwały od sierpnia 2009 r. Prezes UTK wydał stosowne zezwolenia 21 listopada br. Tym samym, liczący 223,6 km odcinek CMK stał się pierwszą linią w Polsce wyposażoną w zunifikowany w skali Europy system przekazywania informacji do kabiny maszynisty, umożliwiający np. automatyczne przyhamowanie pociągu.

Polskie przepisy zabraniają jazdy bez ETCS z prędkością powyżej 160 km/h. Ponieważ parametry CMK praktycznie już teraz pozwalają tam na szybszą jazdę, dotąd obowiązujący limit wynikał przede wszystkim z braku tego systemu. Po pełnym wdrożeniu ETCS w ciągu przyszłego roku, od kolejnego rozkładu jazdy w grudniu 2014 r., korzystające z systemu pociągi, mają już rozkładowo kursować CMK z prędkością do 200 km/h.

Jak mówił w czwartek Adam Szymankiewicz, który odpowiada za wdrażanie nowych rozwiązań w PKP PLK, zezwolenia UTK pozwalają na razie na eksploatację ETCS na odcinku z Grodziska do Olszamowic (mniej więcej w połowie CMK) z prędkością do 160 km/h, a z Olszamowic do Zawiercia - do 200 km/h. Spółka spodziewa się podwyższenia limitu na pierwszym odcinku do 200 km/h - po uzupełnieniu części infrastrukturty i m.in. likwidacji ostatnich jednopoziomowych przejazdów drogowych przez tory.

Aby system ETCS mógł działać, niezbędne jest wyposażenie w jego elementy lokomotyw lub składów zespolonych. Urządzenia ETCS będą miały m.in. zamówione przez PKP Intercity składy Pendolino (o prędkości konstrukcyjnej 250 km/h). Ten sam przewoźnik montuje go też w swoich lokomotywach EU44 produkcji Siemensa, noszących polski przydomek "Husarz" (o prędkości konstrukcyjnej 230 km/h).

Szef biura prasowego PKP PLK Maciej Dutkiewicz akcentował, że spółka zamierza podwyższać prędkość na CMK ostrożnie i stopniowo - zbierając doświadczenia z kursowania pociągów najpierw przy limicie 200 km/h, a potem ewentualnie większym. Przedstawiciel Thalesa Wojciech Grzelak wskazał, że to polityka sprawdzona i stosowana powszechnie w Europie Zachodniej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 404 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.