PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W 2015 roku zniknie krajowa sieć kolejowa?

Autor: Parkiet
30-06-2008 08:57
W 2015 roku zniknie krajowa sieć kolejowa?

Brakuje pieniędzy na utrzymanie lokalnych i regionalnych połączeń. Potrzeba na to przynajmniej 1,5 mld złotych rocznie.

Polska przeznacza za mało pieniędzy na utrzymanie linii kolejowych. Inwestujemy miliardy złotych w modernizację szyn, ale tylko na wybranych odcinkach będących w TENT, czyli transeuropejskiej sieci transportowej. Lokalne i regionalne trasy są zaniedbane i jeśli nic się nie zmieni, z czasem przestaną istnieć - alarmuje "Parkiet".
Eksperci alarmują, że proces degradacji szyn nie został zatrzymany. - Rocznie wydajemy około 500 mln zł na utrzymanie linii kolejowych. Aby powstrzymać dalszą ich dewastację, powinniśmy przeznaczać na ten cel przynajmniej 1,5 mld zł - uważa Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor". Dodaje, że analiza przygotowana na użytek PKP wskazuje, że jeśli nakłady na utrzymanie infrastruktury kolejowej pozostaną na obecnym poziomie, to w 2015 r. w Polsce będzie 7-8 międzynarodowych linii kolejowych i nic więcej.

- Modernizację szyn zaniedbywano przez wiele lat, bo brakowało na to pieniędzy. Skala zapóźnień jest ogromna - uważa Teresa Zwiernik, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Dodaje, że teraz dzięki unijnym dotacjom sytuacja powinna się zmienić. - Pasażerowie już niebawem zauważą znaczną poprawę. Czas przejazdu łącznie na wszystkich trasach skróci się o 700 minut - mówi Zwiernik.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na modernizację linii E65 Warszawa-Gdynia, E 59 Wrocław-granica państwa oraz odcinka łączącego lotnisko Okęcie z centrum miasta - informuje Zwiernik. Jej zdaniem, wszystkie te inwestycje pochłoną ponad 3 mld zł - czytamy w "Parkiecie".

W ubiegłym tygodniu PKP PLK oficjalnie otworzyły wyremontowany fragment linii Skierniewice-Koluszki, na trasie Warszawa-Łódź, dzięki któremu czas podróży ze stolicy do "ziemi obiecanej" skrócił się z blisko 2 godzin do 88 minut. Po zakończeniu całego projektu w 2012 r. podróż ma zająć 65 minut.

Rozpoczęte i planowane na lata 2007-2015 inwestycje mają sprawić, że pociągi pasażerskie osiągną prędkość od 160 do 200 km/h, ale tylko na wybranych odcinkach. Na szybką kolej z prawdziwego zdarzenia będziemy musieli zaczekać znacznie dłużej. W Europie sieć pociągów dużej prędkości (poruszających się z prędkością powyżej 200 km/h) istnieje od 20 lat. W Polsce takimi pociągami pojedziemy najwcześniej w 2020 r. Planowana linia Y ma połączyć Warszawę, Poznań, Wrocław i Łódź. Polskie Koleje Państwowe liczą, że po uruchomieniu połączenia będą mogły skutecznie konkurować z transportem lotniczym i samochodowym.

Większość inwestycji związanych z modernizacją linii kolejowych będzie finansowana dzięki funduszom europejskim. Projekty transportowe realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013 warte są prawie 94 mld zł, z czego Bruksela sfinansuje wydatki w wysokości niemal 60 mld zł. Polskie Linie Kolejowe na przebudowę głównych linii kolejowych w sieci TENT powinny dostać około 21 mld zł - pisze "Parkiet".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.