W 2018 r. czeka nas nowy system opłat za drogi

 W 2018 r. czeka nas nowy system opłat za drogi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

System poboru opłat na polskich drogach mógłby działać sprawniej - przekonują eksperci. Jego największym problemem jest niejednolitość.

najbliższą sobotę, 1 października do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7 województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim.

Będzie to siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaToll, o czym pisaliśmy tutaj:
Od października płatne drogi dłuższe o 150 km

̶  Największy problem z systemem poboru opłat w Polsce to jego niejednolitość, mówi Marcin Izdebski z Fundacji Republikańskiej.

Jak wyjaśnia, mamy dwa rodzaje opłat drogowych: manualny, gdzie trzeba się zatrzymać, i elektroniczny, którym objęte są pojazdy powyżej 3,5 tony.


̶ I do tego dochodzi kolejne trzy systemy na odcinkach koncesyjnych – mówi ekspert.

-  System viaTOLL działa w Polsce od 2011 roku i systematycznie jest rozbudowywany, zaznacza Bartłomiej Sawicki z Instytutu Jaggielońskiego.

Jak podkreśla, objęte jest nim ponad 3 tys. kilometrów dróg, przychody w przypadku samochodów ciężarowych wyniosły ponad 6 mld zł.

̶  To dużo i te pieniądze można zainwestować w poprawę infrastruktury drogowej w Polsce – mówi gość radiowej Jedynki.

Jak przekonuje Adrian Furgalski, z zespołu doradców gospodarczych TOR, system Viatoll mógłby być lepiej wykorzystywany.

̶  Dotyczy to np. możliwości umieszczenia wag, które ważyłyby pojazdy i zapobiegałyby np. przemytowi zza Wschodu czy przekraczaniu wagi przez pojazdy – mówi ekspert.

Wciąż otwartym pytaniem pozostaje kwestia przyszłości systemu poboru opłat po 2018 roku - wtedy wygasa koncesja obecnego operatora viaTOLL.

Pytanie czy nie zmienić obecnego systemu radiowego na system satelitarny.

Jak uważa Adrian Furgalski, można wykorzystać obecną infrastrukturę, a zastosowanie systemu satelitarnego na pewno przyniosłoby więcej pieniędzy.

Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto. W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają przygotowania do przeprowadzenia przetargu na nowego operatora systemu. Ministerstwo prowadzi konsultacje z koncesjonariuszami i różnymi dostawcami technologii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2018 r. czeka nas nowy system opłat za drogi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!