W Gliwicach pikieta w obronie połączeń tramwajowych

W Gliwicach pikieta w obronie połączeń tramwajowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prawie 200 związkowców, pracowników Tramwajów Śląskich oraz mieszkańców Gliwic wzięło udział w czwartkowej pikiecie przed tamtejszym urzędem miasta w obronie komunikacji tramwajowej w tym mieście.

Gliwicki samorząd od dawna rozważa likwidację jedynej trasy tramwajowej, po której kursują dwie linie - 1 i 4 - do Rudy Śląskiej i Zabrza. Władze miasta nie chcą utrzymywać tramwajów w swoich granicach, odwołując się - prócz bieżących kosztów - do wysokich kosztów koniecznej modernizacji całej infrastruktury.

Podczas pikiety jej uczestnicy, m.in. członkowie "Sierpnia 80" i "Solidarności" oraz mieszkańcy odpalali petardy. Zapowiadali, że jeśli miasto nie zmieni swojej decyzji, dokończą rozpoczętą już procedurę zbierania podpisów pod wnioskiem o referendum w sprawie odwołania prezydenta Zygmunta Frankiewicza.

"Podczas spotkania władz z mieszkańcami 4 kwietnia deklarowano, że decyzja o likwidacji tramwajów już zapadła" - mówił PAP lider "Sierpnia 80" Bogusław Ziętek.

"Na podstawie dostępnej nam wiedzy skłaniamy się ku temu, by stwierdzić, że utrzymywanie tramwajów w Gliwicach nie jest racjonalne" - zaznaczył rzecznik gliwickiego magistratu Marek Jarzębowski.

Stronnicy tramwajów argumentują, że Gliwice chcą pozbyć się taniego dla mieszkańców, proekologicznego środka transportu publicznego, rozwijanego powszechnie na zachodzie Europy i najlepszego w zakorkowanych centrach miast. Władze miasta podkreślają, że na razie trwa dyskusja, a ostateczna decyzja zapadnie w połowie maja.

"Aby przywrócić tramwaje do racjonalnego stanu, trzeba by to zrobić kompleksowo - zmodernizować 9 kilometrów torowisk w granicach Gliwic wraz z trakcją i kupić nowe tramwaje. To byłaby ogromna kwota rzędu 200-300 mln zł - na jedną linię i 9 kilometrów torów" - podkreślił Jarzębowski.

Zaznaczył, że obsługująca komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie zaoferowała niedawno miastu remont 1,6 kilometrów torowiska w obrębie czterech skrzyżowań, co miałoby kosztować 24 mln zł; z tego połowę środków miałoby wyłożyć miasto. "12 mln na coś, co praktycznie nie miałoby sensu" - ocenił rzecznik.

Podkreślił, że decyzja nie jest prosta, oddając jednocześnie prawo do innego zdania sąsiednim samorządom, które zdecydowały o inwestowaniu w tramwaje. W ub. środę władze Zabrza zdecydowały o przeznaczeniu na remonty fragmentów torowisk 16 mln zł w trzech kolejnych latach.

W Będzinie z kolei, wskutek zmniejszenia kwoty dofinansowania, Tramwaje Śląskie od marca ograniczyły kursowanie trzech z sześciu linii. Samorząd tego miasta tłumaczył swą decyzję koniecznością oszczędzania i powoływał się na przeprowadzone przed jej podjęciem tzw. pomiary napełnień w tramwajach.

Ich analiza wykazała, że z przejazdów tramwajowych korzysta coraz mniej osób, więc stają się nieopłacalne. Średnia dopłata z budżetu miasta do kilometra trasy autobusowej wynosi tam w tym roku 3,48 zł, a do tramwajowej - 6,06 zł. Gmina wyliczyła, że na zawieszeniu części połączeń zaoszczędzi ok. 2 mln zł rocznie.

Pikietę w Będzinie zorganizował wówczas "Sierpień 80", rozpoczynając jednocześnie akcję zbierania podpisów pod wnioskiem o referendum w sprawie odwołania prezydenta miasta Radosława Barana. Wniosek ma trafić do katowickiej delegatury Krajowego Biura Wyborczego 4 maja. Związkowcy zapowiedzieli też kolejne pikiety.

Tramwajów bronią również naukowcy. W ub. tygodniu kierownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej prof. Marek Sitarz, a także kierownik Katedry Dróg i Mostów oraz Zakładu Dróg i Kolei tej uczelni dr hab. Kazimierz Kłosek przesłali prezydentowi Gliwic list otwarty, w którym powołują się m.in. na badania naukowe i dobre przykłady inwestowania w tramwaje m.in. w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Gliwicach pikieta w obronie połączeń tramwajowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!