Załatwiliśmy już najważniejsze ze względów formalnych założenia planu działań spółki CPK na 2019 rok. Przekazaliśmy do procedowania do Ministerstwa Infrastruktury projekty rozporządzeń w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym oraz o inwestycjach towarzyszących CPK. Pracujemy intensywnie nad założeniami programu wieloletniego dla CPK. Jego akceptacja rządowa pozwoli nam uruchomić proces planowania i budowy portu łącznie z tzw. komponentami nowej infrastruktury, w tym kolejowej - mówi Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny.
Sama spółka jest „młoda”, działa od listopada 2018 r. - Jednym z celów, jakie sobie postawiliśmy, jest uzyskanie w pierwszym półroczu 2019 roku pełnej zdolności operacyjnej – dodaje Malepszak.
Przyjęte w kwietniu przez Radę Ministrów rozporządzenie w sprawie linii kolejowych o państwowym znaczeniu jest zgodne z zaakceptowaną wcześniej przez rząd koncepcją ogólną CPK.
Zakłada się, że w „etapie zero”, czyli przed uruchomieniem portu lotniczego, zostanie wybudowana linia kolejowa Warszawa-CPK-Łódź o długości 140 km, łącząca się krótkimi odcinkami z istniejącymi liniami, szczególnie Centralną Magistralą Kolejową.
Rozpoczną się prace nad linią kolei dużych prędkości (450 km) według wstrzymanej w 2011 r. koncepcji Y (Warszawa z odgałęzieniami do Poznania i Wrocławia) oraz nad pozostałymi z 10 najważniejszych połączeń z CPK.
- Proces inwestycyjny ma tak przebiegać, że jeśli wystarczy środków finansowych, chcemy te główne osie komunikacyjne realizować równolegle - podkreśla prezes Malepszak.
W etapie zero powstaną jednak prawdopodobnie niektóre odcinki nowych linii, które przyniosą największe efekty w postaci przewozów. Budowa pozostałych będzie kontynuowana po otwarciu portu.
- Stawiamy na budowę kręgosłupów komunikacyjnych - zaznacza Piotr Malepszak. - Nowe linie kolejowe muszą zasilać lotnisko w pasażerów, ale muszą też oferować nową jakość na podstawowych osiach komunikacyjnych, z włączeniem do sieci kolejowej miast niemających do niej dostępu lub mających dostęp ograniczony.
W kwietniu zarząd spółki CPK rozpoczął proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm i instytucji zainteresowanych projektem. - To było pierwsze z cyklu spotkań z interesariuszami portu i jego infrastruktury towarzyszącej - zaznacza Piotr Malepszak.
Ich uwagi i postulaty będą punktem wyjścia do zaplanowanego na ten rok zlecenia opracowania planu generalnego (masterplanu) dla CPK.
Te konsultacje, także ze stroną społeczną, tj. przedstawicielami gmin, można uznać za wzorcowy, nowoczesny model planowania realizacji tak dużej inwestycji.
Dowiedz się więcej o programie Europejskiego Kongresu Gospodarczego
Zobacz listę prelegentów
KOMENTARZE (2)
Do artykułu: W pierwszym półroczu spółka CPK uzyska pełną zdolność operacyjną - mówi Piotr Malepszak